Hållbar mat

Hållbar mat och matupplevelse i våra förskolor och skolor

I Sverige är det lagstadgat med mat i skolorna. Skollagen ställer krav på att skolmåltiderna ska vara både kostnadsfria och näringsriktiga. Livsmedelverket skriver dessutom att ”De svenska skolmåltiderna ger alla elever, oavsett bakgrund, möjlighet till bra matvanor och är en viktig del i
arbetet för jämlik hälsa och en hållbar utveckling.” De fortsätter: ”Maten har också koppling till skolans miljöarbete. Skollagen slår fast att undervisningen ska genomsyras av hållbarhetsfrågor och läroplanen innehåller tydliga mål om lärande för hållbar utveckling. Vår livsmedelskonsumtion påverkar miljön både positivt och negativt. En utmaning är att minska matens klimatavtryck, som idag står för en fjärdedel av svenskarnas totala klimatpåverkan.

Så vad är vårt ansvar som politiker när det gäller näringsriktig och hållbar mat i våra skolor och förskolor? Jo, vi behöver ge tydliga riktlinjer men också förutsättningar för att säkerställa att våra förvaltningar lever upp till lagen för vad som är näringsriktig och hållbar mat. Vi behöver
också visa på hur vi uppnår de avtal som vi har förbundit oss att genomföra, såsom Parisavtalet. Det är inte bara önskvärt utan det råkar dessutom vara ett krav enligt både skollagen och klimatlagen. Det positiva i att följa lagen om näringsriktig och hållbar mat är att det dessutom är
ekonomiskt mer fördelaktigt och mallarna för hur det görs redan finns. Vi kan som politiker peka på de metoder och rekommendationer som redan finns framtagna.

Vi yrkar på att

• kommunen utbildar och planerar för samt upphandlar och erbjuder globalt hållbar och
    näringsriktig mat i skolorna.
  • kommunen ställer krav på och inför samt certifierar sig för WWF koncept för ”One planet plate” eller motsvarande globalt hållbar näringsriktig mat.
  • kommunen sätter mål om att leverera hållbar och näringsriktig mat i linje med FNs hållbara utvecklingsmål till 2030

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024