Hållbart byggande  – motion

Dags för Ekerö kommun att utveckla en strategi för hållbart byggande

Tänk framtid och utveckling utifrån ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Dvs utifrån de solidariteter som Mp baserar sin politik på. Hållbarhet står för ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov” (från den tidigare Brundtlandrapporten). 2015 antog FN handlingsplanen Agenda 2030 med ett antal definierade globala mål för en ekonomisk, ekologisk och socialt hållbar utveckling av världen. Världen som Ekerö är en del av. Och här kommer hållbart byggande in. Det handlar inte bara om att konstruktionen skall vara hållbar, klara en viss belastning och användning utan det handlar om hållbarhet från ett bredare perspektiv. Dvs vi måste genomföra byggande inte bara utifrån den fysiska hållbarheten. Vi måste leva och verka på ett sätt som inte tömmer oss på naturens resurser och påverkar klimat och miljö negativt

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt