Svenska Cykelstäder

Ansöka om medlemskap i svenska cykelstäder – motion

Svenska Cykelstäder är en förening för kommuner och regioner som arbetar målmedvetet med ökad framkomlighet, bättre folkhälsa och minskade utsläpp. Deras målsättning är att öka andelen cykelresor, förbättra förutsättningarna för att cykla och att höja cyklingens status på kommunal, regional och nationell nivå. De arbetar strategiskt med kunskapsutbyte, samverkan och opinionsbildning. De beskriver nätverket som en historisk möjlighet att gemensamt främja tillgängliga, framkomliga, hälsosamma, miljövänliga, trygga och mänskliga städer.

För att bli medlem i Svenska Cykelstäder skall den ansökande kommunen stödja föreningens vision, ha fattat ett politiskt beslut om att bli medlem, samt ha fattat ett politiskt beslut om att verka för ökad cykling i kommunen.

Vi har antagit en Trafikstrategi där vi verkar för hållbarare transporter och vill skapa bättre förutsättningar för dem som vill cykla. Vi kan nu gå med och dra nytta av nätverkets kunskap, dess kampanjer och få stöd i vårt fortsatta arbete att förbättra för cyklister.

Miljöpartiet de gröna Ekerö vill:

• att Ekerö kommun ansöker om medlemskap i föreningen Svenska Cykelstäder

Nyheter på ämnesordet