Infrastruktur för gång och cykel – motion

I översiktsplanen kan vi bland annat läsa att:
Cykeln är ett färdmedel med stor utvecklingspotential i Ekerö kommun och bör prioriteras högre”. “Möjligheten för färjeförbindelser mellan Färingsö och Munsö för passagerare med och utan cykel… “På kort sikt prioriteras vägsträckorna Ekerö centrum – Träkvista – Ekerö Sommarstad – Sundby”.

Dock ser vi inte att den prioriteringen som nämns i översiktsplanen har gjorts och de satsningar som nämns har inte genomförts, utretts eller påbörjats. Det är något som vi vill se en förändring på. En av de otryggaste ställena för en cyklist på Ekerö är vid Winab vikväggar. Här ser man ofta cyklister i alla åldrar som går i vägrenen eller inte vet var de ska
ta vägen när de kommer till ett snöpligt avslut direkt ut i bilvägen. Här prioriteras inte gång,cykel och det allmänna särskilt högt. Enligt förvaltningen så saknas det en prioritering av detaljplanen för att kunna fortsätta gång- och cykelvägen från Winab till Ekerö Sommarstad
och vidare till Sundby.

Ur den beslutade trafikstrategin för Ekerö kommun kan vi läsa:
“Ekerö kommun saknar ett sammanhängande cykelnätverk. De cykelvägar som finns har varierande standard och det saknas kopplingar både inom och mellan tätorterna“.

Vi vill därför koppla ihop hela kommunen med ett sammanhängande gång- och cykelinfrastruktur. Vi önskar därför att man undersöker möjligheterna med gång- och cykelvägar hela vägen till norra Munsö och norra Färingsö. Även om det skulle vara möjligt att koppla ihop Munsö och Färingsö med en färjeförbindelse för gång- och cykel som
omnämns i översiktsplanen. Det finns ett ypperligt tillfälle att ta del av de pengar som regeringen har tillfört för satsningar på gång- och cykelväg för att bygga ut vårt gång- och cykelvägnät.

Ekerö kommun är väghållare för gång- och cykelbanan vid förbifarts bygget. Ekerö kommun är godkännande/fastställande instans av TA-planer på platsen. I åtminstone två fall har Ekerö kommun godkänt TA-planer som har brister (flera olyckor) och inte följer Trafikverkets egna
studier. Första gången var det alla dessa, över hundra farthinder (många i uppförsbacke) för att varna för byggtrafik strax innan Drottningholms golfbana. Enligt skyltning är det byggtrafiken som ska lämna företräde på platsen. Farthindren är åtgärder som inte har avsedd effekt men som
försämrar komfort och säkerhet för cyklisterna. Trafikverket har kunskap om detta sedan tidigare från Trafikverkets egna beställda studier.
I
Andra gången har det skett flera olyckor vid omledningen strax efter Lindötunneln. En feldoserad kurva och en hal mittlinje verkar vara problemet. På båda dessa platser har man försämrat säkerheten och komforten för cyklisterna. Vi önskar nu att man ser över processen
för Ekerö kommuns godkännande framöver så att liknande problem inte upprepas igen.

Nya möjligheter har tillkommit för att förbättra för cyklingen i form av byavägar och nyligen beslutade cykelgator. Vi önskar därför att Ekerö kommun undersöker var dessa möjligheter är lämpliga

Vi yrkar på:

• att utreda möjligheten med en gång- och cykelväg hela vägen till norra Munsö
  • att utreda möjligheten med en gång- och cykelväg hela vägen till norra Färingsö
  • att man beslutar om en detaljplan för marken vid Winab inom nuvarande mandatperiod
  • att utreda möjligheten för färjeförbindelser mellan Färingsö och Munsö för passagerare med och utan cykel
  • att använda stödet från regeringens budget i form av stadsmiljöavtalen för att anlägga nya gång- och cykelvägar
  • att se över processen gällande Ekerö kommuns godkännande av TA-planer
  • att undersöka var det är rimligt att använda sig byavägar och cykelgator i kommunen och driva på en sådan förändring där det är lämpligt.

Nyheter på ämnesordet

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt