Ett öppet och humant Skåne

Lyssna

Skåne ska vara en region som präglas av mångfald och öppenhet. För oss i Miljöpartiet är det en självklarhet.

Vi lever i en orolig tid.

Antalet hatbrott ökar i Sverige. Synagogor och moskéer utsätts för attentat och skadegörelse. Nynazister visar öppet sitt hat och hotar och misshandlar oliktänkande.

Homo-, trans- och bifobi är vardag för många människor. Antisemitism och islamofobi är gift som sprider sig i samhället.

Demokratin kan aldrig tas för given. Varken Sverige eller Skåne är immunt mot odemokratiska krafter. Därför är det så viktigt att demokratiarbetet alltid tas på allvar. Demokratiska fri- och rättigheter är något att kämpa för varje dag.
Främlingsfientliga och extremistiska krafter måste motverkas. Miljöpartiet vill att Region Skåne är en samlande kraft för Skånes kommuner i arbetet mot intolerans och hat.

Skåne ska vara en region som präglas av mångfald och öppenhet. Minoriteters rättigheter ska skyddas och information från Region Skåne finnas på flera olika språk. När det som idag finns krafter som vill ta bort eller ta betalt för tolktjänster i hälso- och sjukvården försvarar Miljöpartiet tvärtom rätten att förstå vad läkaren eller sjuksköterskan säger.

Bara så skapar vi ett inkluderande samhälle.

Alla människor, även de utan giltiga identitetshandlingar, ska ha tillgång till grundläggande samhällsfunktioner som vård och skola. Gränskontrollerna måste bort. För oss i Miljöpartiet är det en självklarhet.