Kollektivtrafik som förmån

Kollektivtrafik som förmån

Vi vill att Lunds kommun ger sina anställda betald kollektivtrafik till jobbet som förmån. På så vis förenklar vi hållbart resande, och kommunen blir en förebild för andra arbetsgivare.

Genom samverkan med arbetsgivare i kommunen, t.ex. liknande Uppsalas klimatprotokoll, kan kommunen få andra arbetsgivare att också ge denna förmån.

Miljöpartiet nationellt arbetar även för att kollektivtrafik som förmån ska vara skattefritt, så att det blir billigare för arbetsgivare att erbjuda denna förmån.

Vi har svaren på dina frågor

Nyheter om Kollektivtrafik

Uppsala län, 12 juni 2026

Insändare: Tonårsutvisningarna måste stoppas – nu

Västra Götaland, 11 juni 2026

Nu stärker vi kulturen

Skåne, 10 juni 2026

Ny dansk regering kan göra det lättare att sänka priserna på tågbiljetter över Öresundsbron

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter