Kultur och fritid – fördjupning

Kultur och fritid

Alla som lever och verkar i Lund ska ges tillgång till ett konst- och kulturliv med kvalitet och mångfald, och uppmuntras till eget skapande. Vårt Lund välkomnar såväl etablerade aktörer som mindre traditionella kultur- och motionsformer. Miljöpartiets vision är att kommunens kultur-, fritids- och idrottsverksamheter ska komma fler barn och unga till del. Vi vet att kultur och fysisk aktivitet i alla former främjar folkhälsan och meningsfullheten i våra liv.

En levande och attraktiv kommun

I Lund finns en spännvidd från traditionella institutioner till aktiv spontankultur. Kulturen är en styrka för Lund och kulturperspektivet måste få en större roll i den långsiktiga stadsplaneringen. När vi bygger Lund vill vi skapa utrymmen för organiserad och spontan kulturutövning.

Kultur- och fritidsaktiviteter ska vara tillgängliga för alla Lundabor, när det gäller varierat utbud såväl som generösa öppettider och tillgänglighet via kollektivtrafik. Miljöpartiet vill att Lunds kommun också ska verka för ökad delaktighet och utveckling genom ett närmare samarbete med offentliga, privata och ideella verksamheter och andra skånska kommuner och stödja gränsöverskridande samarbetsprojekt.

Meningsfull fritid för barn och ungdomar

Meningsfull fritid och kulturliv är viktiga skyddsfaktorer som ger barn möjlighet till vidgade perspektiv och berikade inre och sociala liv. Miljöpartiet vill stärka det förebyggande arbetet i kommunen genom att utöka fältassistenterna och öppna fler mötesplatser för unga. Vi vill ekonomiskt och praktiskt stödja ungdomars egna initiativ och organisering för en aktiv fritid. Miljöpartiet anser att trygga mötesplatser där barn och unga kan samlas på ett bra sätt tillsammans med vuxna förebilder är helt nödvändiga. Den öppna fritidsverksamheten måste finnas tillgänglig i hela kommunen. Under skolloven behöver barn och unga i alla delar av Lunds kommun få tillgång till roliga och meningsfulla aktiviteter, helt utan avgift.

Folkhälsa genom natur, motion och idrott

Det finns ett starkt samband mellan fysisk aktivitet, folkhälsa och välmående. När kommunen planerar nya rekreationsområden ska det alltid finnas möjligheter till fysisk aktivitet, exempelvis genom motionsslingor, utomhusgym och gräsområden. Miljöpartiet vill även se flera mötesplatser i form av stadsodlingar.

Miljöpartiet verkade för att bygga skejtparken vid Mejeriet förra mandatperioden. Nu vill vi se till att utvecklingen fortsätter med fler aktivitetsområden runtom i kommunen. De aktivitetsområden, friluftsbad, planer och hallar kommunen har ska rustas upp och tas om hand och vara bokningsbara även för privatpersoner som vill nyttja anläggningarna.

För att stimulera breddidrott ska plan-­ och hallhyror hållas låga. Även personer som inte är medlemmar i en traditionell förening ska kunna söka stöd för att genomföra motions-­ och idrottsaktiviteter i grupp. Kommunens stöd ska fördelas utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Miljöpartiet vill stimulera fysisk aktivitet och föreningsverksamhet bland unga vuxna och höja åldersgränsen för föreningsstöd till 25 år. Vi anser att det är en självklarhet att personer med funktionsvariationer får bättre tillgång till idrott, fysisk aktivitet och naturupplevelser.

Kulturskola för alla

Miljöpartiet vill att fler barn och unga ska få ta del av Kulturskolans verksamhet. Därför vill vi utöka antalet utbildningsplatser på Kulturskolan och öka tillgängligheten. Miljöpartiet vill att kulturskoleverksamheten ska komma fler till del, även utanför Kulturskolans lokaler. Vi vill att kommunen ska samarbeta tätare med den idéburna sektorn och Lunds grundskolor för att föra Kulturskolans verksamhet närmare barn och unga runt om i kommunen. För att ytterligare tillgängliggöra verksamheten för alla barn vill vi sänka avgifterna.

Öppen kulturskola är en uppsökande verksamhet på kommunens mötesplatser för unga som provats i projektform med bra resultat. Vi vill att Lunds kommun satsar på Öppen kulturskola för att nå barn och unga som kanske aldrig tidigare har övervägt att lära sig spela ett instrument, göra film eller uttrycka sin kreativitet på annat sätt.

Kulturhus och bibliotek

Miljöpartiet vill skapa samlingsplatser för lokal kultur spridda över hela kommunen, i alla tätorter och alla stadsdelar. På så sätt skapar vi inte bara en arena för kultur, vi skapar också platser där människor kan mötas. Stadshallen utvecklas nu till ett centralt och tillgängligt levande kulturhus för kultur och demokrati, mitt i Lund för alla Lundabor. Miljöpartiet vill renovera det tidigare bussgaraget i Södra Sandby centrum och omvandla det till kulturhus.

Miljöpartiet vill att biblioteken ska vara tillgängliga för alla. Vi ser ett stort värde av lokala bibliotek i både stadsdelar och tätorter, och vill se lösningar för bibliotek även i nordöstra Lund, exempelvis Brunnshög. Miljöpartiet vill verka för att alla kommunala bibliotek ska vara meröppna, det vill säga att de kan ta emot besökare även när det inte finns personal på plats. Vi är också positiva till andra lösningar som ger fler tillgång till bibliotekens verksamhet, exempelvis ett utökat utbud av bokbilar. Vi vill även att Lunds kommun initierar och stöttar läsfrämjande projekt som Litteralund och Novellfest.

Texten är tagen från vårt lokala partiprogram.

Nyheter på Kultur och fritid (Lund)

Lund, 18 juni 2016

Från medborgarförslag till skejtpark