Näringsliv och arbetsmarknad – fördjupning

Lund har genom universitet och näringsliv en stark position inom områdena innovation och forskning. Vi vill fortsätta på denna linje och ge fler företag möjlighet att utvecklas. Vidare vill vi skapa goda förutsättningar för de småföretagare som står för grundläggande samhällsservice att bedriva sin verksamhet.

Allt fler vill starta företag. Att ta tillvara denna kraft och kreativitet och ge fler möjlighet att styra över sitt arbete och skapa sin egen försörjning är en förutsättning för ett hållbart näringsliv.

Den miljödrivna näringslivsutvecklingen ska stärkas

Miljöpartiet vill gynna Lunds innovativa kraft och stärka entreprenörer i kommunen. Detta görs bäst genom olika nätverk, inkubatorer och att synliggöra innovationer och aktörer.

Vi vill fortsätta stärka den miljödrivna näringslivsutvecklingen i Lund. Lund ska vara en given plats för forskning och utveckling av IT- och miljöteknik med fokus på klimatområdet. Vi vill satsa på lösningar som underlättar omställningen till ett hållbart samhälle, det som kallas ”clean-tech”.

Ett särskilt fokus bör läggas på den cirkulära biobaserade ekonomin. Målsättningen är att omvandla hållbart producerad biomassa till produkter som förbrukas och återanvänds på ett resurseffektivt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt. Vi vill att Lund ska bli ett regionalt bioteknikindustriellt centrum.

En arbetsmarknad för alla

Att ha ett jobb innebär egen försörjning, chans till eget sparande och en större möjlighet att styra över sitt liv. För dem som har en fast anställning och söker ett nytt jobb fungerar arbetsmarknaden väl. Grupper som står långt från arbetsmarknaden, däribland unga, invandrare och långtidsarbetslösa har blivit fler i Lund och vi vill satsa mer för att hjälpa dem.

För att tackla arbetsmarknadens utmaningar är det avgörande att arbetstagare har en hög kunskaps- och kompetensnivå. Det är därför en hörnsten i den gröna politiken att investera i kunskap och kompetens genom ett livslångt lärande. Personer som står långt ifrån arbetsmarknaden ska erbjudas dels utbildning, dels praktik och subventionerade anställningar för att rusta dessa personer inför en alltmer kunskapsintensiv arbetsmarknad.

Utbildning för att rusta arbetssökande

En fullföljd gymnasieutbildning är den enskilt viktigaste faktorn för att varaktigt etablera sig på arbetsmarknaden. Fler arbetssökande behöver vägledas till det reguljära utbildningssystemet för att stärka sin kompetens.

Lunds kommun som har huvudmannaskap för gymnasie- och vuxenutbildning har således en nyckelroll inom kunskaps- och kompetenslyftet på den lokala arbetsmarknaden. För att lyckas med dessa utbildningsinsatser krävs dock intensiv samverkan och samarbete mellan Lunds kommun, Region Skåne och Arbetsförmedlingen. Vi vill att kommunen ska säkerställa att kommunala arbetsmarknadsinsatser fyller tomrummet som uppstår i takt med att Arbetsförmedlingen omvandlas till en administrativ serviceorganisation.

En väg in-lösningar

Miljöpartiet vill att verksamhetsmodellen one-stop-shop utvidgas och också öppnas för nyanlända som vill etablera sig på arbetsmarknaden. Detta kan ske via flera ”startcentraler” som har ett bredare tjänsteutbud än dagens ComUng. Utöver vägledning och rådgivning hjälper verksamheten till att hantera praktiska ärenden (t.ex. bostad, sjukförsäkring, privatekonomi) och tillhandahåller coachning t.ex. för den som vill starta företag

En grön språngbräda in till arbetsmarknaden

Vi vill riva barriärer på arbetsmarknaden och skapa ingångar till arbetsmarknaden via arbetsplatsförlagda utbildningar, praktik och subventionerat arbete. Därför är det viktigt att involvera de idéburna aktörerna i den lokala arbetsmarknadspolitiken.

Ett annat viktigt steg är att anvisa fler personer som riskerar att hamna i långtidsarbetslöshet till ”arbetsintegrerande sociala företag”. Företagen är oftast kooperativ med det övergripande målet att ge människor möjligheten att få in en fot på arbetsmarknaden. Företagen skapar inte bara nya arbetstillfällen utan erbjuder även arbetsträning och rehabilitering för att deltagarna ska kunna få jobb hos andra arbetsgivare.

Texten är tagen från vårt lokala partiprogram.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 30 april 2024

Adam Arnesson och Pär Holmgren (MP): Reformera jordbrukspolitiken!

Örebro län, 26 april 2024

Camilla Hansén (MP): Sedan 1642 har vi klagat över att våren är kall