Den hållbara trafiken

Dessa punkter är hämtade från vårt handlingsprogram för mandatperioden 2022-2026. Läs hela programmet här: MP Norrköping – Handlingsprogram

• Norrköping är och förblir en spårvagnsstad! Det är hög tid att bygga vidare på den identiteten, och en linje till Vrinnevisjukhuset har hög prioritet i vår vision av kollektivtrafiken in i framtiden.
  • En grundbult är att varje kollektivtrafikslag har sin plats: Tåg mellan större orter, buss till ytterområden och spårväg centralt.
  • Norrköping måste också bli en modern cykelstad! Den struktur våra gator har, inklusive från förorter, lämpar sig väldigt väl för att snabbt bygga om till säkra cykelvägar. Vi behöver ett attraktivt bilfritt huvudcykelnät som går centralt genom stadsdelarna där många målpunkter finns. Spårburen trafik är attraktivare än buss så fler väljer att ställa bilen.
  • Vi behöver bygga mobilitetshubbar på strategiska ställen vid kollektivtrafiknätet. De innehåller service som bilparkering och säker cykelparkering, bilpooler och cykeluthyrning.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 14 maj 2024

Camilla Hansén (MP) ställer fråga om rätt till fritidstolkning för teckenspråkiga

Örebro län, 13 maj 2024

NA Debatt: Valet är ditt – var en röst för klimatet, demokratin och naturen!

Västmanland, 12 maj 2024

Amanda Lind i Västerås 18 maj