Kvalitet i klimat- och miljöfrågor

Dessa punkter är hämtade från vårt handlingsprogram för mandatperioden 2022-2026. Läs hela programmet här: MP Norrköping – Handlingsprogram

• Då såväl ekonomiska, som miljö- och hälsoskäl talar för vegetarisk kost är vårt mål att kommunen alltid ska servera vegetarisk kost. Annan kost kan vid behov serveras som alternativ. Vegetarisk kost som grund inom barnomsorg och skola ger också barnen en introduktion till att den vegetariska kosten är att föredra.
  • Av likaledes ekonomiska- och miljömässiga skäl är vårt mål att minska matsvinnet i kommunens kosthållning.
  • I syfte att nå minskade koldioxidutsläpp är vårt mål att kommunens egen energianvändning ska vara helt förnybar. Detta gäller även för av kommunen upphandlade tjänster. I de fall kommunens personal inte kan resa med klimatanpassade transporter i tjänsten vill vi att kommunen klimatkompenserar för dessa.
  • De fordon som används i egen eller upphandlad verksamhet vill vi ska vara antingen el-fordon eller biogasfordon.
  • Då klimatförändringar sannolikt kommer att fortgå långt efter att klimatneutralitet uppnåtts är vårt mål att klimatanpassningarna fortsätter.
  • För att ta stärka kommunens klimatarbete, för att få inspiration, kunskaper och använda andra kommuners erfarenheter och för att delge andra kommuner våra erfarenheter, vill vi att kommunen går med i föreningen Sveriges klimatkommuner.
  • Arbetet med att uppnå ett fossilbränslefritt samhälle är mycket brådskande. Vårt mål är därför att kommunen snarast färdigställer och implementerar den färdplan mot ett fossilfritt Norrköping som Miljöpartiet initierat, till exempel genom att verka för att biogas framställs ur djurhållningens gödsel istället för att den behandlas så att metan avgår till atmosfären, samt att kommunen vidareutvecklar arbetet med en koldioixidbudget.
  • Omställningen till ett hållbart samhälle kräver medverkan från alla samhällets aktörer. Vårt mål är att kommunen aktivt arbetar med att sprida kunskap om klimatförändringarnas orsaker och verkningar.
  • Plastavfall är ett stort globalt miljöproblem. Vårt mål är att kommunen fasar ut all användning av plast där så är möjligt.
  • Många bilägare saknar möjlighet till laddning av elbil. Vi vill att kommunen stimulerar utbyggnaden av infrastruktur för laddning.

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet