Det hållbara arbets- och näringslivet

Dessa punkter är hämtade från vårt handlingsprogram för mandatperioden 2022-2026. Läs hela programmet här: MP Norrköping – Handlingsprogram

• Kommunen är en stor arbetsgivare. Vi behöver lära oss från företag som erbjuder karriärvägar inom den egna verksamheten. Detta kan inkludera möjlighet att prova på en ny arbetsplats inom kommunen genom interna utbyten. Så behåller vi goda medarbetare!
  • Kommunen måste vara en god arbetsgivare. Detta handlar om grundläggande frågor som lika lön för likartat arbete och att sänka normalarbetstiden, men också om en ökad flexibilitet i var arbetet utförs: Delvis distansarbete ska vara en rättighet för relevanta tjänster.
  • Kommunen måste vara en arbetsgivare som ser sina medarbetare. Detta inkluderar allt från förebyggande arbete såsom att upptäcka om någon far illa i det privata, till bra friskvård. Det handlar också om att ge medarbetarna utrymme att utföra arbetet de har kompetensen till. Slutligen handlar det om att ge medarbetarna utrymme att bygga relationer till kollegor och de som de arbetar för, där detta sistnämnda är särskilt viktigt i verksamheter såsom omsorgen. Medarbetare som trivs stannar kvar.
  • Företagande är viktigt för hela samhället: Som utlopp för skaparkraft, för samhällets utveckling, och som inkomst för den enskilde. Kommunens relation till företagen behöver bli bättre. Särskilt gäller det för mindre företag som inte redan har byggt upp nätverk med andra, där kommunen bör vara en naturlig kontaktskapare. Även i arbetet med översiktsplaner kan idén om företagskluster med fördel tas med.
  • Företagande ska självklart vara hållbart ur alla dimensioner. Detsamma gäller också kommunens egna investeringar, som kräver en extra noggrannhet i såväl miljömässiga som etiska hänsyn.
  • Kommunen har också en väldigt direkt roll i att stödja det lokala näringslivet genom upphandlingar. Som del av detta vill vi också att upphandlingsseminarier blir ett inslag i alla upphandlingar.

Nyheter på ämnesordet

Dags för EU-val!

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt