Tryggt och gott liv

Dessa punkter är hämtade från vårt handlingsprogram för mandatperioden 2022-2026. Läs hela programmet här: MP Norrköping – Handlingsprogram

• Det är inte alla barn som växer upp under goda omständigheter. Dessa behöver särskild omsorg från kommunen. Vi behöver fler familjehemsplatser, och i det ta in goda lärdomar från konsulentstödda familjehem. Både familjehem och HVB, i egen regi och externa, behöver systematiskt följas upp vad gäller kvalitet och säkerhet.
  • Tragedin bakom att vi behövde en lag som Lex Lilla Hjärtat får aldrig glömmas bort. Vår kommun behöver ta varje extra steg som krävs för att trygga tillvaron vid återförening med föräldrar, även om det går utöver vad lagen kräver.
  • Ett omhändertagande ska vara ett sista steg som helst aldrig skulle behöva ske. Socialtjänsten och andra relevanta aktörer, exempelvis inom sjukvården, måste därför få gott om utrymme att förstärka arbetet med förtroendebyggande.
  • Barnets bästa är äntligen inskrivet i lag! I kommunens beslutsprocesser måste det höjas till att vara en avgörande faktor.
  • Arbetet för en god och trygg uppväxt involverar inte bara familjen och det offentliga. Föreningar som driver allt från nattfotboll till lägerskolor, och olika frivilliggrupper, bidrar starkt till att förebygga utslagning och kriminalitet. Stödet till civilsamhället i denna form måste värderas och uppmuntras i det ljuset!
  • Förebyggande insatser är det enda sättet att på lång sikt minska missbruk och kriminalitet. Detta kräver att insatserna integreras i verksamheter på ett långsiktigt, målmedvetet sätt, inte i form av korta projekt.
  • Förebyggande insatser kan inte helt förhindra psykisk ohälsa. Här krävs ökade resurser och tydligare samverkan mellan kommun och region. Detta behov av samverkan blir extra tydligt när det gäller kombinationer av hemlöshet, psykisk ohälsa och beroendeproblematik.
  • Även våld i nära relationer är en fråga där samverkan krävs mellan olika myndigheter. Kommunen behöver alltid leta efter nya sätt att förhindra att våldet sker. Detta inkluderar förebyggande arbete bland medarbetarna.

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024