Uranbrytning – ett absolut NEJ!

Uranbrytning – ett absolut NEJ!

Miljöpartiet de Gröna i Gävleborg

  • säger nej till uranbrytning, kärnkraft och kärnavfallslager i länet. Detta inkluderar ett tydligt nej till små modulära reaktorer (SMR). Med närhet till Forsmark bär vår region redan ett tungt ansvar, vi ska inte belasta framtida generationer ytterligare.
  • att regionen ska aktivt bevaka frågan, svara kraftfullt på remisser och stödja de kommuner som kämpar mot exploatering av miljöfarliga ämnen.
    Vår framtid ligger i det förnybara – inte i uran.

Riksdagen tar ifrån kommuner och lokalsamhällen makten att säga nej till uranbrytning — trots risker för jordbruk, vatten och lokala jobb. De människor som kommer tvingas leva med konsekvenserna av en uranbrytning måste också ha inflytande över besluten, det är en katastrof för hela Gävleborg om uranbrytning skulle tillåtas här.

Att Tidöregeringen rev upp förbudet mot uranbrytning är ett enormt svek mot de som bor i närheten av Sveriges uranfyndigheter, som återigen kommer behöva leva med rädsla för att se sin bygd förstöras. Nu går Tidöregeringen vidare och river upp det kommunala vetot mot urangruvor – detta är ett hån mot landsbygdsbor i stora delar av landet.

Urangruvor riskerar att få förödande konsekvenser för dricksvattenförsörjning, jordbruksmark och bygdens unika kulturmiljö. De skapar också stora volymer med miljöfarligt avfall. Brytning av alunskiffer skiljer sig stort från annan malmbrytning. Enligt forskare och experter finns det idag ingen miljösäker teknik för storskalig brytning av alunskiffer. Uranbrytning är ett direkt hot mot befintliga lantbruk och nedläggning av lantbruken försämrar länets beredskap i form av minskad livsmedelsproduktion och en utarmning av lokalsamhällen.

Kärnkraft är i dagsläget en helt onödig och alldeles för dyr kraftkälla. Det effektbehov som finns – i Gävle, Gävleborg, Sverige och Europa – kan många gånger om levereras av förnybar energi och grön baskraft. Just nu pågår redan planering för över 67  000 GWh vindenergi i Södra Bottenviken. Planer som riskerar att inte förverkligas med Tidöregeringens ensidiga fokus på kärnkraft till varje pris. Att börja bryta uran till kärnkraftverk som inte ens behövs är onödigt, dyrt och riskerar att få förödande konsekvenser för länets landsbygder.

Vår nuvarande regering väljer i en sådan situation dessutom att frånta berörda kommuner lokalt möjligheten att tycka till, genom att slopa det kommunala vetot mot uranbrytning. Människorna som ska bo och leva med uranbrytningens konsekvenser tystas i beslutsprocessen. Detta är djupt odemokratiskt och riskerar att förstärka klyftorna mellan stad och land ytterligare.

I Nianfors utanför Hudiksvall samt i Ovanåker riskerar förslaget att öppna för uranprospektering och framtida brytning i områden nära jordbruk, vatten och boendemiljöer. Det som händer nu innebär att lokalsamhällen förlorar makten över sin egen mark och framtid.

Skriv under vår namninsamling för att stoppa uranbrytningen och återinföra det kommunala vetot