Tillgänglig kollektivtrafik för alla

Kvinna promenerar cykel bredvid pendeltåg

Kollektivtrafiken ska vara välkomnande och attraktiv. Därför vill Miljöpartiet byta ut gamla rulltrappor och hissar i snabbare takt och ha uppkopplade rulltrappor och hissar. Vid stora knutpunkter för kollektivtrafiken vill Miljöpartiet upprätta mobilitetscenter där resenärer enkelt kan byta mellan olika trafikslag.  Vi vill arbeta mer med proaktiva åtgärder istället för reaktiva. Det är en fråga om trygghet, tillgänglighet och framkomlighet. Stopp i rulltrappor och hissar drabbar främst äldre, personer med funktionsnedsättning och småbarnsföräldrar.

En attraktiv kollektivtrafik måste vara ren och snygg. Resenärerna ska mötas av välstädade stationer och hissar som inte luktar kiss. Det måste också finnas fler bra och lättillgängliga alternativ att gå på toa i samband med resor i kollektivtrafiken. Miljöpartiet vill att städningen i kollektivtrafiken prioriteras, både för resenärens och personalens skull.

Nyheter på ämnesordet

Jämtland, 14 april 2024

Debatt. Demokratins varningslampor blinkar både lokalt och globalt

Örebro län, 11 april 2024