Gotland – en hållbar destination

Lyssna

Gotland – en hållbar destination Gotland är sedan länge en av Sveriges ledande destinationer, mycket tack vare fantastisk natur, stränder och raukar, världsarvet Visby, matupplevelser och aktiviteter för alla.

Miljöpartiet vill

• att resorna till och från Gotland ska kunna ske med minimal klimatpåverkan
  • att Region Gotland, tillsammans med näringslivet, tar initiativ till ett samverkansprojekt med tydliga och definierade mål för hållbara besök både för resan och vistelsen på ön
  • stärka den långsiktigt hållbara natur- och kulturturismen
  • främja insatser för upplevelser kring mat och matproduktion, kulturarvet, konsthantverk, design, samtida konst- och kultur, utveckling av rid- och cykelleder och friluftsaktiviteter

Klimatförändringarna och miljöfrågorna ger oss nya utmaningar men också nya möjligheter. I utvecklingen av besöksnäringen behöver hållbarhetsperspektiven stärkas för att 19 uppfylla regionala och nationella mål för hållbarhet, tillväxt och bilden av Gotland.

Det går att minska miljöpåverkan och samtidigt öka attraktiviteten både för turism och konferenser. Insatser behövs för att underlätta för ”hållbara besökare” genom satsningar på hela vistelsen: transporter, boende, vatten, förnybar energi, avfallshantering, mat och dryck, aktiviteter och hållbara tjänster.