Landsbygden

Nedan finner du våra frågor som berör landsbygden

1. Prioritera investeringar i infrastruktur över hela länet
    Landsbygden har utstått det värsta av de stora partiernas nyliberala åtstramningspolitik.  Arbeten och utbildning har centraliserats i större städer, medan samhällsbärande infrastruktur utanför städerna hamnat på efterkälken. Mot döva öron har MP länge kämpat för att öka dessa investeringar. Istället för att lägga pengar på Jönköpings flygplats, vill vi upprusta det finmaskiga vägnätet, järnvägar och cykelvägar

Globala målet 9: Hållbar industri, innovationer och infrastruktur

2. Satsa på bredbandsinfrastruktur på landsbygd och mindre orter
    Allt mer av vardagen överförs till den digitala arenan. Detta erbjuder större möjligheter att arbeta utanför städerna och därför ska vi storsatsa på högkvalitativ bredbandsinfrastruktur i hela länet. Möjligheten till hemarbete är inte bara klimatsmartare än att ta onödig transport, det ger också mer frihet till anställda att bestämma sina egna arbetstider

Globala målet 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxtGlobala målet 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturGlobala målet 13: Bekämpa klimatförändringarna

3. Verka för en jämlik tillgång av offentlig service mellan stad och land
    Välfärdstjänster och kulturutbud ska vara tillgängligt oavsett var i länet du bor. Därför ska vi värna akutsjukhusen och prioritera en jämlik fördelning av resurser till primärvård och kulturutbud mellan stad och land.

Globala målet 3: God hälsa och välbefinnandeGlobala målet 11: Hållbara städer och samhällenGlobala målet 10: Minskad ojämlikhet

Tryck här för att komma tillbaka till våra frågor.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024