Norra sjukvårdsdistriktet

Jon Hammarin-Heinpalu, 46 år, Regionråd, Jönköping

Andrakandidat
Anna Isaksson, 48 år, Mullsjö

Vår distriktsordförande Anna Isaksson kandiderar i höstens val!
Anna Isaksson är agronom och har arbetat med naturvård, miljö och hållbar utveckling i länet under 20 år. Hon var tidigare småskalig lammproducent i Bjurbäck, Mullsjö, och är aktiv i naturskyddsföreningen. För miljöpartiet har hon haft uppdrag som revisor i kommunrevisionen i Mullsjö och är sedan våren 2020 distriktsordförande för Miljöpartiet de gröna i Jönköpings län.

– Jag vill bidra till en trygg och snabb omställning till det hållbara samhället, säger Anna Isaksson.

Klimatet och naturkrisen är mina viktigaste frågor. Vi måste bryta beroendet av fossil energi och gå över till det förnybara. Vi måste bevara naturen och alla dess arter, både för deras egen skull och för vår skull. Naturen är vår livförsäkring när klimatet förändras. Den kan hjälpa oss att minska utsläppen och samtidigt göra så att vi tål extremväder som värmeböljor och skyfall bättre. Vi behöver också naturen för folkhälsa och besöksnäring. Vi behöver öka den lokala livsmedelsförsörjningen och ställa om till ett mer naturnära och uthålligt skogsbruk. Kommun och region kan styra samhällsplaneringen och vara med och driva på utvecklingen i rätt riktning.

Vi behöver också en omställning som är rättvis och inte drabbar människor för hårt. Därför måste vi satsa på billig och bekväm kollektivtrafik och på välfärden, fler kollegor i vården och en nära och tillgänglig vård. Vi ska satsa stort på förebyggande åtgärder, tidiga insatser för barn och unga och mer resurser till friskvård och psykisk hälsa.

Länet ska utvecklas genom att ta tillvara våra unika tillgångar, företagsamhet och förmåga till samverkan. Att satsa på hållbarhet en självklarhet. Alla ska med när Sverige ställer om.

Tredjekandidat
Emma Emanuelsson, 47 år, Civilingenjör, Jönköping

Fjärdekandidat

Mats Rappe, 57 år, Programmerare, Bankeryd

Femtekandidat

Kerstin Lindberg, 74 år, Jönköping

Sjättekandidat
Rikard Salander, 41 år, SFI-lärare, Bodafors

Sysselsättning/yrke?
SFI-lärare på Nässjö lärcenter.

Vad ville du bli när du var liten?
– Jag ville bli skådespelare, en dröm som fortfarande ska uppfyllas någon dag.

Vad har du för utbildning i grunden?
– Jag har en journalistutbildning på en folkhögskola och jobbade som journalist med inriktning radio och taltidning under några år. Jag har även studerat historia och svenska som andraspråk på universitet och högskola.

Vad fick dig att jobba med politiken?
– Politik har alltid varit en av mina största intressen. Jag gick med i Miljöpartiet 2009 och blev direkt politiskt aktiv i partiet. Från början var det bara de stora frågorna om miljö-och klimat och jämställdhet som intresserade mig. Med tiden i kommunpolitiken har jag blivit engagerad i lokala och regionala frågor om skolor, kollektivtrafik och vård-och omsorg. Det är viktigt för mig att vara engagerad i samhällsfrågor och försöka genomföra den politik som jag tror är bäst för kommunen och regionen.

Vad fick dig att jobba med MP?
– Miljöpartiet är det enda partiet som driver en tillräcklig miljö- och klimatpolitik för att kunna ställa om hela samhället. Dessutom finns det ett grönt helhetstänk som handlar om solidaritet med djur, natur, människor och det ekologiska systemet. Hållbarhetsfrågorna måste hela tiden finnas på agendan och det gör de hos Miljöpartiet.

Vilken är din viktigaste fråga i valet 2022?
– Lokalt i Nässjö är det att alla skolor ska vara giftfria och ha en riktigt bra arbetsmiljö, att vi ska anställa fältare och att kraftigt öka andelen laddstolpar till elbilar. Regionalt är det att bygga ut och kraftigt förbättra kollektivtrafiken, att det blir helt gratis för ungdomar upp till 20 år att åka kollektivt och mycket billigare för alla andra. Dessutom ska det ska finnas anropsstyrd närtrafik och fler avgångar runt hela Region Jönköpings län.

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet