Mäns våld mot kvinnor

I Malmö tvingas hundratals våldsutsatta kvinnor söka skydd varje år. Miljöpartiet går till val på att bland annat avskaffa avgiften för skyddat boende. Våldsutsatta kvinnor måste få sin frihet och trygghet tillbaka.

Vi vill:
  • Förtur i bostadskön för våldsutsatta kvinnor och barn.
  • Avskaffa avgift för skyddat boende.
  • Fast kontaktperson för våldsutsatta kvinnor.
  • Förebygga destruktiva mansnormer tidigt.

För att bli fria från mannens hot och våld tvingas många kvinnor fly det gemensamma hemmet. Men idag är boendefrågan väldigt svår för kvinnor som vill lämna en relation där hon utsätts för våld. Inte en enda kvinna ska tvingas stanna i en våldsam relation för att hon riskerar att bli hemlös. Därför borde våldsutsatta kvinnor och barn få förtur i bostadskön. Så är det i nästan 50 kommuner, men inte i Malmö. Miljöpartiet kräver att det ändras.

Trots att våldsutsatta kvinnor är brottsoffer som flyr tas det idag ut en avgift för skyddat boende i Malmö för kvinnor med en inkomst. Men utöver fysiskt våld är många kvinnor ekonomiskt utsatta av förövaren, där han har skuldsatt henne eller använt hennes besparingar. En inkomst på pappret kan alltså betyda att våldsutsatta kvinnor ändå inte har tillgång till sina pengar. Vi vill avskaffa avgiften för skyddat boende i Malmö stad.

En kvinna som lämnar ett våldsamt förhållande behöver idag ta ett orimligt stort ansvar för att hantera myndighetskontakter, dokumentera skador, säkra sitt personskydd, hitta boende och liknande. Vi vill att samhället tar ett mycket större ansvar. En fast kontaktperson som vägleder i myndighetskontakter skulle göra stor skillnad. Vi vill att våldsutsatta kvinnor i Malmö får en sådan långvarig kontaktperson så länge som skyddsbehovet finns kvar.

Betydligt mer behöver också göras för att förebygga våldet. Destruktiva mansnormer ska förebyggas tidigt. Här spelar skolan och förskolan en viktig roll. Miljöpartiet vill ge samtycke och genusperspektiv större utrymme än idag.

Nyheter på Jämställdhet

Malmö, 24 augusti 2022

Pressmeddelande: Miljöpartiet vill avskaffa avgiften för skyddat boende

Malmö, 11 augusti 2022