Arenor

Om Göteborg ska kunna erbjuda konserter och idrottsarrangemang så behövs det arenor. Vi vill i första hand renovera och rusta upp de arenor vi redan har. Det blir både billigare och bättre för miljön.

Miljöpartiet vill

• Renovera och rusta upp Scandinavium istället för att riva och bygga nytt.
  • Bygga en ny mellanstor arena som ersätter Lisebergshallen.
  • All byggnation och renovering ska ske med så liten miljö- och klimatpåverkan som möjligt.

Scandinavium är 50 år gammalt och behöver rustas upp för att kunna fungera som arena i framtiden. Miljöpartiet vill hellre att Scandinavium får en rejäl upprustning i stället för att den rivs och att man ska bygga en ny. Lisebergshallen revs 2019 och sedan dess har Göteborg stått utan en mellanstor arena för kultur och idrott. Vi vill att det ska byggas en ny arena i samma storlek som Lisebergshallen.

Renoveringar och bygge av nya arenor måste göras med så liten skada på miljön och klimatet som möjligt. Därför vill vi i första hand renovera och rusta upp arenorna, det blir både billigare och bättre för miljön. Vid renovering och nybyggnation ska detta ske i första hand med material som är återbrukade och återvunna. Nytt material ska ha låg miljö- och klimatpåverkan som möjligt, exempelvis kan man använda trä istället för stål och betong. Så mycket som möjligt av energin som går åt för att driva arenorna ska tillverkas av solceller på arenornas tak.

Läs mer: Turism och evenemang

Läs mer: Idrott