Konsumentrådgivning

Stadens konsumentvägledning är en viktig verksamhet för att hjälpa göteborgarna att förebygga och vid behov hjälpa till vid konflikter mot företag efter köpa av varor och tjänster. Vi vill värna denna verksamhet.

Miljöpartiet vill:

• Värna verksamheten som bedrivs inom konsument Göteborg.

Göteborgs stad har en förvaltning som arbetar med rådgivning till privatpersoner och företag inom konsumenträtt. Det är en mycket viktig verksamhet som hjälper konsumenter i rådgivning mot oseriösa företag och som höjer kunskapen om de lagar som berör konsumenters rättigheter och skyldigheter.

Förutom att konsumentrådgivningen är viktig för att hjälpa konsumenter i olika konflikter, så bidrar också en stärkt kunskap om konsumenters rättigheter till att de produkter som säljs håller längre. Om konsumenter inte accepterar produkter som inte håller så kommer företagen tvingas tillverka saker av bättre kvalitet och därmed kan resursförbrukningen minska.

I en hel del kommuner har konsumentrådgivningen avskaffats, det kommer Miljöpartiet inte tillåta i Göteborg.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 7 maj 2024

Altinget debatt: Vem är det som styr, Lotta Edholm?

Västmanland, 6 maj 2024

Duellen med Alice Bah Kuhnke

Örebro län, 5 maj 2024

NA: Alice Bah Kuhnke tar strid mot H&M: ”Återbruk har hamnat i stora sopberg”