Företagande och näringsliv

Göteborg är en stad med många stora företag, främst inom tillverkningsindustrin. Men industrin behöver ställa om för att bli långsiktigt hållbar och detta kan staden hjälpa till med.

Miljöpartiet vill:

• Ställa högre sociala, etiska och miljömässiga krav vid stadens upphandlingar.
  • Stödja företagen i omställningen till hållbara affärsmodeller och cirkulär ekonomi.
  • Utveckla ett nära samarbete mellan kommun, näringsliv och andra aktörer för att ta fram utbildningar som stämmer med de behov som näringslivet har för att kunna ställa om.
  • Stötta företag från fler branscher och små företag.
  • Stötta kooperativ och sociala företag.

Göteborg är Sveriges viktigaste industri- och logistikregion med flera globala och kunskapsintensiva tillverkningsföretag. Med teknikutveckling och ökad global konkurrens ökar kraven på omställning. Produktionen behöver också ställas om och göras hållbar ur alla aspekter. Samhället och näringslivet behöver utvecklas till en cirkulär ekonomi för att minska miljöpåverkan, effektivisera processer och sänka kostnader. Här kan staden hjälpa till att stötta företagen, både genom kompetensutveckling och genom att styra upphandlingen mot mer hållbarhet.

Göteborgs Stads näringspolitik ska bidra till fler och nya jobb inom långsiktigt hållbara sektorer. Staden behöver få fler arbetsgivare inom olika branscher för att inte bli alltför beroende att ett fåtal stora arbetsgivare. Kreativa platser och områden med billiga industrifastigheter som Ringön, Slakthusområdet och Bellevue industriområde ska värnas och utvecklas. Miljöpartiet vill också satsa särskilt på kvinnors företagande i de utsatta områdena.

Service och bemötande mot företagen ska förbättras och det ska finnas en aktiv dialog mellan Göteborgs Stad, näringslivet och akademin för att förstå varandras roller och behov. Ett särskilt fokus behöver läggas på nya och små företag.

Kooperativ och sociala företag gör en stor samhällsnytta och det är viktigt att Göteborg stöttar dessa företag så att de kan utvecklas och växa.

Läs mer: Vår nationella politik för företagande

Läs mer: Turism och evenemang

Nyheter på Företagande