Upphandling

Det finns stora möjligheter att bidra till en positiv samhällsutveckling genom att ställa miljömässiga- och etiska krav vid inköp och upphandling. Livsmedel är ett viktigt område där vi i Göteborg visat på möjligheten att styra marknaden mot mer hållbara alternativ.

Miljöpartiet vill:

• Höga klimatkrav ska ställas på byggmaterial med fokus på betong, stål och asfalt.
  • Transporttjänster som upphandlas ska vara fossilfria.
  • Allt kött som köps i ska vara ekologiskt och minst uppfylla svenska djurskyddskrav
  • Öka andelen hållbart producerad, närodlad mat.
  • Fasa ut farliga kemikalier, framför allt i produkter för barn.

Genom att vara medvetna och envisa konsumenter kan vi göra skillnad. Miljöpartiet vill att Göteborg ska ställa höga krav på miljö-, sociala och etiska hänsyn vid all upphandling. På så sätt kan vi styra marknaden mot mer hållbara alternativ. Bygget av den fossilfria förskolan “Hoppet” där vi lyckats minska klimatpåverkan med 70% är ett exempel på att det fungerar.

Vi vill öka utbudet av lokal hållbart producerad mat och stimulera en lokal fungerande matmarknad. Då gäller ekologiskt, faritrade och svenska djurskyddskrav. Den fisk som serveras ska vara certifierad med en högt ansedd miljömärkning.

Staden ska också underlätta för lokala leverantörer att lämna anbud. Vi vill främja överenskommelser med ideella krafter och öka upphandlingar av sociala företag som anställer människor som annars står långt från arbetsmarknaden. På så sätt stärker vi den sociala hållbarheten i Göteborg.

Läs mer: Företagande och näringsliv

Läs mer: Mat