Krisberedskap och civilförsvar

En osäker framtid kräver ett motståndskraftigt samhälle. Göteborg behöver bygga upp en robusthet för att bättre kunna hantera de osäkerheter som finns i vår omvärlden. Vi behöver både anpassa staden till kommande klimatförändringar och klara en ökad ovisshet och krigsrisk i vår närmiljö.

Miljöpartiet vill:

• Säkra Göteborg mot framtida extremväder.
  • Öka andelen lokal matproduktion. Bevara den jordbruksmark som finns i Göteborg och gör det lättare för människor som vill odla att få tillgång till mark.
  • Stärk det civila försvaret genom utbildningsinsatser och praktiska övningar.
  • Upphandla & bygg upp lager för kritiska produkter så som mat, reservdelar, kemikalier, drivmedel och vårdmaterial.
  • Öka vår energisäkerhet genom mer lokal produktion av vind- och solenergi och lagring av överproduktionen i vätgas och batterier.

Klimatkrisen är vår tids ödesfråga. Men under de senaste åren har vi också drabbats av andra kriser, med pandemi och krig som visat på vår sårbarhet. Vi vill öka samhällets robusthet att klara olika former av kriser och vi behöver klara av att hantera mer än en kris samtidigt. En robust civil krisberedskap är avgörande för Sveriges och Göteborgs förmåga att hantera kriser i framtiden.

Vi ska göra allt vi kan för att minska utsläppen och minimera uppvärmningen av jorden. Det är en av de främsta förebyggande åtgärderna för att undvika fler framtida samhällskatastrofer. Vi behöver också bygga upp en lokal beredskap där vi under en tid klarar att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner såsom dricksvatten-, livsmedel- och energiförsörjning på egen hand. Det gör vi genom att ställa om från en “just-in-time-mentalitet” till en mer långsiktig beredskap. Vi i Miljöpartiet menar att ett grönare och mer decentraliserat samhälle är ett robustare och mer hållbart samhälle.

Läs mer: Vår nationella politik för civilförsvaret och krisberedskap

Läs mer: Klimatanpassning

Nyheter på Krisberedskap