Barnfattigdom

Barn som växer upp i fattigdom har mycket sämre förutsättningar än andra att tillgodogöra sig sina rättigheter och att leva ett gott liv. Barnfattigdom är därför en prioriterad fråga för Miljöpartiet.

Miljöpartiet vill:

• Att andelen barn som lever i ekonomiskt utsatta hushåll ska minska.
  • Höja försörjningsstödet för barnfamiljer under sommarlovet.
  • Satsa på fler vägar med låga trösklar in i arbetslivet. Öka antalet kvalificerade och enkla praktikplatser i Göteborgs Stad och erbjud praktikplats i samband med SFI.
  • Att alla skolbarn ska ha rätt till fritidshem oavsett om deras vårdnadshavare arbetar eller inte.

Alldeles för många barn växer upp i fattigdom i Sverige idag. Många barn lever i familjer med försörjningsstöd (tidigare kallat socialbidrag) eller i familjer med så kallad låg inkomststandard, det vill säga att familjens inkomster inte täcker nödvändiga kostnader för boende, mat, kläder och försäkringar. Barn med utlandsfödda föräldrar, barn i socialt utsatta bostadsområden och barn till ensamstående är särskilt utsatta. Barn i fattiga familjer har oftare sämre hälsa och sämre tillgång till fritidsaktiviteter. De lever oftare under mer otrygga förhållanden än andra barn och risken att utsättas för våld är betydligt högre. Ekonomisk utsatthet är också en riskfaktor för att gå ut grundskolan utan fullständiga betyg.

Att barn lever i fattigdom beror på att deras föräldrar lever i fattigdom. Vi vill därför satsa på fler vägar med låga trösklar in i arbetslivet. Föräldrarnas inkomst ska inte vara avgörande för barnens möjligheter. Vi kämpar därför för att andelen barn som lever i ekonomiskt utsatta hushåll ska minska.

Alla barn har rätt till en aktiv och meningsfull fritid. I fritidshem får barn en meningsfull fritid och möjlighet att träna på att utveckla olika förmågor. Vi vill därför att alla skolbarn ska ha rätt till fritidshem oavsett om deras vårdnadshavare arbetar eller inte.

Läs mer: Barn

Nyheter på Barnfattigdom