Bad och badhus

Göteborg har för få bad, därför vill vi bygga fler bad och också göra det lättare att bada utomhus både i älven och i utomhusbassänger.

Miljöpartiet vill:

• Renovera och bygga ut Valhallabadet till ett välfungerande centralbad.
  • Renovera baden i stadsdelarna och bygg nya områdesbad i Kortedala/Bergsjön, Torslanda/Björlanda och i Majorna/Linné.
  • Bevara Göteborgs enda kvarvarande utomhusbassäng på Lundbybadet.
  • Ordna fler utomhusbad vid älven.

Göteborg har få badanläggningar om man jämför med andra stora städer i Sverige. En dålig tillgång till bad gör också att simkunnigheten riskerar att sänkas. Därför vill vi att det ska finnas bad i hela Göteborg.

Simklubbarna behöver ha ställen där de kan träna och tävla därför behöver också Göteborgs största och populäraste bad, Valhallabadet renoveras och byggas ut. Vi vill till skillnad från de flesta andra partier inte riva Valhallabadet. Det är en unik byggnad med mycket höga kulturhistoriska värden, bland annat har badet förärats med Sveriges enda OS-medalj i arkitektur.

Vi vill också att det ska bli möjligt att bada i älven. Idag råder badförbud i älven på grund av sjötrafiken och för att föroreningarna är för höga vissa dagar. Vi vill få bort föroreningarna från älven och bygga utomhusbad där man kan bada på ett säkert sätt.

Läs mer: Arenor

Läs mer: Idrott