Turism och evenemang

För att Göteborg ska vara en trevlig stad att besöka och leva i behöver vi värna om genuina och unika miljöer. Stadens lobbyarbete för fler flyglinjer borde riktas om till att istället förbättra de hållbara sätten att ta sig till och från Göteborg.

Miljöpartiet vill

• Satsa på det unika och genuina i Göteborg
  • Satsa på nattåg till och från Europa.
  • Stärka eko- och närturismen.

Besöksnäringen har stor betydelse för den lokala arbetsmarknaden och det är ofta här som göteborgaren får sitt första jobb. Göteborg är en attraktiv stad att turista i. Besöksmål som exempelvis Liseberg, Botaniska Trädgården, Universeum och Svenska Mässan lockar många besökare. Arrangemang på de stora arenorna, Gothia Cup, Partille Cup och Way out West är också tillfällen som lockar tusentals människor varje år. Men för att Göteborg ska vara en trevlig stad att både besöka och leva i behöver vi också värna om genuina och unika miljöer. Haga, Ringön, Slakthusområdet, loppisstråken, lokala mat- och dryckestillverkare och den levande kultur- och musikscenen är minst lika viktiga som de stora arenorna och erbjuder en annan typ av upplevelser som inte kan fås någon annanstans.

För att underlätta att ta sig till och från Göteborg arbetar vi för fler nattågsförbindelser till Europa. Vi vill också att det kommunala bolaget Göteborg & Co använder de resurser man idag lägger på att lobba för fler flyglinjer till att istället arbeta för hållbara transportalternativ, som exempelvis tåg, buss och cykel.

Ekoturism är en växande nisch inom besöksnäringen och Göteborg har goda förutsättningar att möta den ökade efterfrågan med närhet till vattnet, skärgården, omgivande natur och parker.

Läs mer: Företagande och näringsliv

Läs mer: Jobb