Idrott

Idrott är en viktig del i många människors, inte minst barn och ungas liv. Det är också viktigt för folkhälsan. Vi vill att idrottsrörelsen, som är vår stads största folkrörelse, ska vara bred och inkluderande.

Miljöpartiet vill:

• Att fler barn och unga ska få möjlighet att delta i idrottsaktiviteter.
  • Satsa på breddidrotten och tillgängliggöra näridrottsplatserna för alla.
  • Satsa särskilt på föreningslivet för unga i socioekonomiskt utsatta områden.
  • Bygga fler bad och hallar för breddidrotten.

Idrottsaktiviteter är viktigt för hälsan och den egna utvecklingen, men är också en viktig arena för möten mellan människor från olika delar av staden och med olika bakgrunder. Alla människor har rätt till en meningsfull och rolig fritid och staden ska stödja breddidrott med fokus på socialt ansvar.

Möjligheten till social samvaro, fysisk aktivitet och grönytor, är hälsofaktorer som också är viktiga för stadens attraktionskraft. Det ska finnas goda möjligheter till vardagsmotion och spontanidrott runt om i staden genom god tillgänglighet till grönområden, näridrottsplatser och utegym. Det ska finnas tillgång till öppna idrottsplaner, motionsspår, skateboardramper och annat som gör det lätt att röra på sig, där man bor. Lekplatser är viktiga för ungas rörelse och kreativitet. Stor vikt ska läggas vid att göra dessa platser trygga och tillgängliga för alla besökare.

Idag läggs en större andel av våra offentliga resurser på killars idrottande än på tjejers. Vi tycker att alla ska kunna utöva den idrott de vill, oberoende av kön. Det är oacceptabelt att flickor får sämre möjligheter till en meningsfull, rolig och aktiv fritid. Vi behöver också komma åt problemen med att äldre barn inte är aktiva på sin fritid i samma utsträckning som yngre barn. Vi vill locka fler barn och unga som idag inte har möjlighet till en aktiv fritid. Alla ska få möjlighet att delta i fritidsaktiviteter som de tycker om, och vi vill göra särskilda satsningar på föreningsliv för unga i socioekonomiskt utsatta områden.

Läs mer: Föreningar

Läs mer: Fritid