Föreningar

Föreningslivet är en viktig del i många göteborgares liv och för staden som helhet. Göteborg har ett stort utbud av föreningar och vi vill att staden ska samarbeta mer med dessa och förbättra förutsättningarna för dem att bedriva sina verksamheter.

Miljöpartiet vill:

• Samverkan med det lokala föreningslivet ska utvecklas i hela staden.
  • Föreningar ska få mer och bättre stöd.
  • Göra särskilda satsningar på förenings- och kulturlivet för unga i socioekonomiskt utsatta områden.
  • Att skolor ska öppna upp för att samla det lokala föreningslivet på kvällar och helger.

Göteborgs föreningsliv är en stor tillgång. I föreningarna ges möjlighet till gemenskap och att utveckla demokratiska färdigheter. De är en viktig plattform för arbetet med att öka människors förståelse för demokratiska processer. Föreningar kan ofta nå ut och organisera invånare som annars inte deltar i Göteborgs Stads aktiviteter. Idrottsföreningar är dessutom viktiga för många unga och för folkhälsan. En aktiv fritid med fysisk aktivitet, mental stimulans och möjlighet att aktivt ta del av samhället bygger friska och välmående individer. Alla ska få möjlighet att delta i fritidsaktiviteter som de gillar, och vi vill göra särskilda satsningar på föreningslivet för unga i socioekonomiskt utsatta områden.

Lokal organisering som kanaliserar invånarnas intressen och rättigheter i lokalsamhället spelar en viktig roll för att stärka invånarna. Lokal organisering kan också fungera som brobyggare mellan stadens invånare och samhällsinstitutionerna. Föreningar kan bedriva verksamheter som fungerar som nav för samarbete, demokrati, gemenskap, kultur och personlig bildning. De kan till exempel bedriva rådgivningsverksamhet som ger kulturell och språklig vägledning i det svenska samhället eller arrangera informationsträffar inom områden som invånarna tycker är angelägna.

Föreningslivet spelar stor roll och vi vill stärka denna viktiga tillgång genom att bland annat samverkan med det lokala föreningslivet ska utvecklas i hela staden och att föreningar ska få mer och bättre stöd.

Läs mer: Vår nationella politik för föreningslivet

Läs mer: Idrott

Läs mer: Fritid