Cykel

Göteborg ska bli en bättre cykelstad där det är smidigare, snabbare och säkrare att cykla. Med en rad cykelsatsningar hoppas vi fler göteborgare väljer cykeln. Cykel är ett klimatsmart, resurseffektivt och hälsosamt sätt att resa. Miljöpartiet älskar cykeln som har en given plats i vår stad.

Miljöpartiet vill:

• Förbättra och bygga fler, bredare, jämnare och tryggare cykelvägar i hela Göteborg.
  • Bygga fler säkra cykelparkeringar vid knutpunkter för kollektivtrafik – gärna i kombination med cykelservice.
  • Planera för fler gång- och cykelbroar över älven.
  • Omvandla Göteborg till en 15-minutersstad där det du behöver i din vardag finns inom max 15 minuters cykelväg
  • Främja mobilitetspooler så det är enklare att låna exempelvis elbil, lådcyklar eller elcyklar
  • Omvandla motortrafikleder som Almanacksvägen, Dag Hammarskjöldsleden och Hjalmar Brantingsgatan till stadsgator för att få plats med bostäder, stadsliv, bredare trottoarer och bra cykelvägar.

Det är många göteborgare som har cykelavstånd till jobbet eller skolan. Västra Götalandsregionens cykelpotentialstudie visar att potentialen för cykling i Göteborg är stor. Cirka 45 procent av göteborgarna har max 30 minuters resväg med vanlig cykel till jobbet eller skolan. Med elcykel är det ännu fler, cirka 55 procent, som kan cykla på max en halvtimma.

Varje cyklist som cykelpendlar innebär en vinst för samhället med minskad trängsel i trafiken, mindre belastning i kollektivtrafiken, bättre miljö, minskad klimatpåverkan och en förbättrad hälsa, där cyklister till exempel har en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom och diabetes typ 2.  Investeringsbehovet för transportinfrastruktur kan också bli betydligt lägre för cykel.

Stadsplanering ska utgå från cykel och gång som de primära transportmedlen. Cykelstråken måste vara sammanhängande, tillräckligt breda med bra beläggning och tydligt avskild från gångbanor. På så sätt minskas olycksriskerna. Underhållet av cykelbanor måste komma ikapp och snöröjningen på ska vara bra så att cyklister kan cykla året runt. Cykelolyckorna måste minska.

Vi är väldigt glada att vår hjärtefråga med en gång- och cykelbro över älven äntligen beslutats, från kasinot på Packhuskajen tvärs över till Hugo Hammars kaj. Även om det har ett antal år innan brons står klar så är det en mycket viktig satsning för att knyta ihop då båda älvsidorna och korta restiden för cyklister. Vi vill också planera för fler gång- och cykelbroar över älven.

Miljöpartiet vill främja mobilitetshubbar som till exempel kan finnas i p-hus. Där ska det enkelt gå att byta mellan olika fordonsslag och låna cyklar, lastcyklar och elbilar. Det ska också finnas säkra cykelparkeringar med laddplatser och cykelservice.

Det är särskilt viktigt med säkra cykelmiljöer kring staden grundskolor så att barn har en möjlighet att cykla till skolan. Det finns många fördelar med barn som cyklar till skolan, bland annat blir barnen piggare, får en ökad koncentration i skolan, förbättrar hälsan och utvecklar trafikmognaden.

Läs mer: Klimat

Läs mer: Trafik