Jämlikhet

Vi vill bygga det nya gröna folkhemmet där välfärden finns till för alla och där jämlikhet är en självklarhet. Alla ska känna sig välkomna i Göteborg oavsett kön, etnicitet, trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck eller ålder. Ett rättvist samhälle där vi hjälper varandra och som håller ihop är ett jämlikt samhälle.

Miljöpartiet vill:

• Stärka socialtjänsten, möjliggöra mer uppsökande arbete och stärka familjecentralernas arbete med tidiga insatser.
  • Öka stadens arbete mot rasism och diskriminering.
  • Att skolor i de utsatta områden ska ha extra resurser för att kunna ge alla elever möjlighet att klara skolan.
  • Öka delaktigheten bland invånarna i hela staden.

Det är stora skillnader på livsvillkor i Göteborg. Därför är det viktigt att staden arbetar uthålligt och långsiktigt med jämlikhet för att kunna åstadkomma förändring och minska skillnaderna i livsvillkor. För att alla människor ska kunna förverkliga sina drömmar och ha en hög livskvalitet måste alla ha samma möjligheter. Varje individ ska kunna skaffa sig det liv, den utbildning och det arbete den önskar. Socioekonomisk bakgrund, kön, etnicitet, trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck eller ålder ska aldrig vara hinder för att människor ska kunna utvecklas. Därför måste arbetet för lika rättigheter och mot diskriminering och rasism ökas och integreras i alla kommunens verksamheter.

Alla människor ska ha lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Alla individer är olika, och Göteborg ska inte bara vara anpassat för de som utgör normen. Människor behöver olika typer av stöd. Vi vill stärka socialtjänsten, möjliggöra mer uppsökande arbete och stärka familjecentralernas och de öppna förskolornas arbete med tidiga insatser.

Vi vill satsa på de som behöver det mest. Vi vill bland annat att skolor i de utsatta områdena ska ha extra resurser för att kunna ge alla elever möjlighet att klara skolan. Vi vill också öka delaktigheten bland invånarna i hela staden, genom till exempel medborgardialog och slumpmässigt utvalda medborgarpaneler.

Alla ska ha samma möjligheter och vi ska bygga vårt samhälle tillsammans. Alla ska med.

Nyheter på Jämlikhet