Fritid

Vi värnar om allas rätt till en meningsfull och rolig fritid som ska vara jämställd och jämlik. En aktiv fritid med fysisk aktivitet, mental stimulans och möjlighet att aktivt ta del av samhället bygger friska och välmående individer.

Miljöpartiet vill

• Att fritidsgårdar, annan fritidsverksamhet och samverkan med det lokala föreningslivet ska utvecklas i hela staden.
  • Skapa säkra mötesplatser och fritidsgårdar för unga, som är tillgängliga på kvällar och helger.
  • Att fler barn och unga från underrepresenterade grupper ska få möjlighet att delta i kulturskolan och i idrottsaktiviteter.

Vi i Miljöpartiet strävar efter en bredd av olika fritidsaktiviteter där varje individ ska få möjlighet att utvecklas och växa. Vi behöver komma åt problemen med att äldre barn inte är aktiva på sin fritid i samma utsträckning som yngre barn. Vi vill också locka fler barn och unga som idag inte har möjlighet till en aktiv fritid. Alla ska få möjlighet att delta i fritidsaktiviteter som de gillar, och vi vill göra särskilda satsningar på förenings- och kulturlivet för unga i socioekonomiskt utsatta områden.

Det är väldigt viktigt att barn och unga har tillgång till fritidsaktiviteter. Både representanter från socialtjänsten och polisen har beskrivit riskerna med att alltför många barn och unga, på grund av trångboddhet men också i brist på fritidssysselsättning, spenderar mycket tid på gator och torg. Brist på prosociala aktiviteter och fritidsintressen är en riskfaktor för kriminalitet. Stadens fritidsverksamhet kan erbjuda aktiviteter och mötesplatser som kan stimulera ungas personliga och sociala utveckling och kan spela en viktig roll i arbetet för en socialt hållbar och jämlik stad. Det skapar möjligheter för alla att delta oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi vill därför att fritidsgårdar, annan fritidsverksamhet och samverkan med det lokala föreningslivet ska utvecklas i hela staden. Vi vill också skapa säkra mötesplatser och fritidsgårdar för unga, som är tillgängliga på kvällar och helger.

Alla ska kunna utöva den idrott de vill, oberoende av kön. Idag läggs en större andel av våra offentliga resurser på killars idrotter och aktiviteter än på tjejers. Det är oacceptabelt att flickor får sämre möjligheter till en meningsfull, rolig och aktiv fritid.

Läs mer: Idrott

Läs mer: Föreningar