Funktionsrätt

Göteborg ska vara en inkluderande stad. Vi vill att vår stad ska vara tillgänglig för alla och att alla ska ha tillgång till bra och tydlig information och ett bra bemötande.

Miljöpartiet vill:

• Att stadens samarbete med funktionsrättsrörelsen ska utvecklas och förbättras.
  • Att människor som har funktionsnedsättningar ska ges lika möjligheter att delta i kultur- och föreningslivet.
  • Att barn som har funktionsnedsättningar ska kunna få skolskjuts till fritidshem på samma sätt som de får till skolan.
  • Att universell utformning ska vara norm inom Göteborg Stad och att enkelt avhjälpta hinder ska undanröjas.

Människor som har funktionsnedsättning ska ha möjlighet att leva ett gott och meningsfullt liv. Tillgängligheten är avgörande för allas möjlighet att röra sig i staden och delta i samhällslivet. Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är en viktig grund för allt arbete i dessa frågor. Det är också viktigt att stadens samarbete med funktionsrättsrörelsen utvecklas och förbättras.

Staden ska göra den offentliga miljön tillgänglig för alla och underlätta deltagande i beslut, föreningsliv, fritid och kultur. Arbetet med att undanröja enkelt avhjälpta hinder har gått för långsamt och universell utformning ska vara norm i staden. Det är viktigt att samhällsinstitutioners information tillgängliggörs på ett enkelt sätt så att den är överblickbar, sökbar och tillgänglig för människor med funktionsnedsättning.

Stödet till personer som har funktionsnedsättningar och familjer till barn som har  funktionsnedsättningar behöver fortsätta att utvecklas så att glapp mellan olika instanser eller huvudmän inte ska uppstå och inte heller mellan kommunens, regionens eller statens stöd.

Läs mer: Vår nationella funktionsrättspolitik

Nyheter på Funktionsrätt