Nationella minoriteter

Idag är diskriminering och rasism en del av många människors vardag. Vi vill skapa ett mänskligt och välkomnande samhälle där alla kan delta på sina villkor.

Miljöpartiet vill:

• Att stadens samarbete med civilsamhället och de nationella minoriteterna ska utvecklas och förbättras.
  • Att Göteborgs Stad aktivt ska informera och öka kunskapen om de nationella minoriteterna och deras rättigheter.
  • Att minoriteternas förutsättningar för språkutveckling på minoritetsspråken ska förbättras inom förskola och grundskola.

Allt fler gör skillnad på människor. Det är därför viktigare än någonsin att stå upp mot diskriminering, rasism, intolerans och förtryck. I ett rättvist och hållbart samhälle ska alla människor kunna leva ett bra liv oavsett vilka de är eller vilken bakgrund de har. Vi vill därför stärka arbetet med att säkerställa och skydda de nationella minoriteternas rättigheter.

För att göra detta behöver stadens samarbete med civilsamhället och de nationella minoriteterna utvecklas och förbättras. Staden behöver också aktivt informera och öka kunskapen om de nationella minoriteterna och deras rättigheter.

Minoriteternas förutsättningar för språkutveckling på minoritetsspråken ska också förbättras inom förskola och grundskola.

Läs mer: Mänskliga rättigheter

Nyheter på Nationella minoriteter