Barn

Alla barn ska få en bra uppväxt, utbildning av hög kvalitet, goda möjligheter i livet och kunna förverkliga sina drömmar. Att satsa på framtida generationer är den bästa investeringen vi kan göra.

Miljöpartiet vill:

• Satsa på barn och unga för att ge dem möjlighet att delta i och bidra till det lokala samhällsbygget, framförallt i stadsdelar där unga riskerar att hamna i utanförskap.
  • Att fritidsverksamhet och samverkan med det lokala föreningslivet ska utvecklas i hela staden.
  • Att fler barn och unga, särskilt från underrepresenterade grupper, ska få möjlighet att delta i kulturskolan och i idrottsaktiviteter.
  • Satsa på meningsfulla feriejobb för barn och unga.
  • Satsa på förskola och skola, som också ska ha ett aktivt jämställdhetsarbete som gör att barn och elever oavsett kön kan ta plats och känna sig trygga.

Barnkonventionen som är svensk lag ställer höga krav på vuxna att se till att barn, både som grupp och enskilda individer, får sina rättigheter tillgodosedda. Barn är egna rättighetsbärare med egna åsikter och önskemål. Alla barn har rätt att bli hörda i alla frågor som rör dem. Vuxna är skyldiga att lyssna, tillvarata barnens egna perspektiv och återkoppla till barnen. Genom att förstå barnets uppfattningar, behov och önskemål ökar möjligheterna till beslut utifrån barnets bästa. Det finns därför ett starkt samband mellan barnets delaktighet och barnets bästa. Barn som ges möjlighet att vara delaktiga blir också mer motiverade och mår bättre.

Barns möjlighet att använda staden på sina villkor är mycket viktig. Barnens behov av trygga omgivningar, säkra passager och stimulerande miljöer kan inte beaktas endast vid vissa gator eller gårdar utan ska tillgodoses i hela staden.

Alla barn har rätt till en aktiv och meningsfull fritid. Vi vill att fritidsverksamhet och samverkan med lokala föreningslivet ska utvecklas i hela staden och att alla ska ha möjlighet att delta i kultur och idrottsaktiviteter. Alla barn och unga ska ha goda möjligheter i livet och kunna förverkliga sina drömmar. Skolan ska främja alla barns nyfikenhet och ge alla barn möjlighet att nå sin fulla potential. Därför vill vi satsa mer på skola och förskola, särskilt i de områdena där behovet av stöd är som störst.

Läs mer: Barnfattigdom

Nyheter på Barn