Buller

Vi arbetar för att buller från trafik och industrier ska minska och staden ska bli trevligare och tystare. Naturområden ska domineras av naturljud, inte av buller.

Miljöpartiet vill:

• Omvandla Göteborg till en 15-minutersstad där det du behöver dagligen finns nära dig, affärer, skolor, och service, så att behovet av transporter med bil minskar.
  • Minska bullernivåerna vid Göteborgs förskolor
  • Elektrifiera stadens fordon och arbetsmaskiner.
  • Bevara tysta naturområden för rekreation och återhämtning.
  • Stoppa utbyggnaden av skjutbanor i Delsjöområdet

Buller är oönskat ljud som påverkar hälsan negativt. Olika personer uppfattar ljud från omgivning på olika sätt och därmed kan det som är buller för en person uppfattas positivt för någon annan. En stad kan aldrig vara helt tyst, och heller inte önskvärt för den som uppskattar stadslivet. Men trafikbuller och buller från industrier och verksamheter uppfattas av de allra flesta som oönskat ljud.

I en tät stadsmiljö är risken för buller större och därför är det viktig att samhället planeras utifrån att minska buller. Barn är extra känsliga och det är därför viktigt att miljöer för barn såsom förskolegårdar inte utsätts för höga bullernivåer. Genom att minska bullret generellt öppnas också fler möjligheter för nya bostäder med goda boendemiljöer. I första hand ska buller minska och i andra hand ska tekniska krav och fysisk planering skapa goda boendemiljöer. Trafiken är idag den största bullerkällan och det är angeläget att arbeta för tystare miljöer genom att minska biltrafiken och bättre fordon.

Att det finns tysta områden i naturreservat och andra naturområden är en betydelsefullt för folkhälsan. Eftersom att vi måste lära oss att leva med flera av stadens många ljud är det viktigt att också planera för tysta områden.

Läs mer: Trafik

Läs mer: Luftföroreningar