Plast

I princip all plast produceras från fossil råvara. Därför behöver användningen av plast minska och ersättas med andra material där det går. Den plast som redan producerats ska återvinnas för att användas igen. Ingen plast ska hamna i naturen.

Miljöpartiet vill:

• Öka återvinningen av befintlig plast.
  • Minska användningen av engångsartiklar.
  • Utöka strandstädningen i Göteborgs skärgård.
  • Minska biltrafiken som ger upphov till mikroplast genom slitage på däck och vägbana.
  • Stoppa spridningen av granulat från konstgräsplaner.

Plast produceras av olja, som är en ändlig resurs. Ändå har den globala årsproduktionen av plast fördubblats under de senaste 15 åren. Så mycket som hälften av all plast som produceras används till engångsartiklar. Plast finns idag närvarande i det mesta som vi kommer i kontakt med i vår vardag. Exempelvis i madrassen i sängen, tyget i dina kläder, färgen du målar väggarna med, matförpackningar, medicinsk utrustning och i barnens leksaker. Det finns områden där plast är svår att ersätta, som till exempel i sjukvårdsutrustning och modern teknologi, men i många förpackningar och användningsområden kan plast bytas ut mot mer hållbara alternativ.

En alltför stor del av plasten som används hamnar i haven och bryts där långsamt ner till små mikroplaster som inte går att se med blotta ögat. Två stora källor till mikroplast är trafikens slitage på däck och vägbana samt granulat från konstgräsplaner. Mikroplaster suger åt sig kemikalier och tas upp i våra kroppar och naturens kretslopp när de sprids genom luft och i vatten. Även större plastbitar som brutits ner i naturen är ett problem för djuren som misstar det för mat. Göteborg stad har efter initiativ från Miljöpartiet tagit beslut om att inte längre köpa in produkter som innehåller mikroplast. Men vi behöver göra mer, både för att minska spridningen av mikroplast och för att skapa mer cirkulära flöden av den plast vi använder.

Läs mer: Kretslopp och resurshushållning

Nyheter på Plast