Socialtjänst

Ett socialt rättvist samhälle är ett samhälle som förmår skapa jämlika livschanser för alla. Skillnaderna i livsvillkor är stora i Göteborg. Vi vill att socialtjänsten ska få mer resurser för att arbeta med tidiga och förebyggande insatser och motverka social utsatthet.

Miljöpartiet vill:

• Att förebyggande insatser för barn och unga ska öka.
  • Stärka familjecentralernas och de öppna förskolornas arbete med tidiga insatser för barn och familjer.
  • Öka socialtjänstens förebyggande och relationsskapande arbete med bland annat trygghetsvärdar, socialarbetare på skolor, fältassistenter och nattvandrare.
  • Stärka avhopparverksamheten och samarbetet med skola, civilsamhället, polisen och andra myndigheter för att motverka våld och kriminell verksamhet.

Alla ska ha rätt att leva och delta i ett tryggt samhälle. För att motverka social utsatthet och skapa goda livschanser för alla behöver vi bättre metoder för att förebygga och tidigt fånga upp social problematik genom tidiga, effektiva och samordnade insatser.

Personer som begår brott ska dömas. Men för att komma till rätta med trygghetsproblemen krävs mer än så. Förebyggande arbete måste prioriteras. Därför behövs mer resurser, mer personal och en bättre arbetsmiljö inom socialtjänsten. Socialtjänsten måste få resurser att arbeta utåtriktat, relationsskapande och förebyggande.

Läs mer: Trygghet

Läs mer: Psykisk ohälsa

Läs mer: Elevhälsa

Nyheter på Omsorg, vård och socialt stöd