Personal

Personalen är kommunens viktigaste resurs. Det är personalen som gör att välfärden fungerar och att utvecklingen av staden gå framåt. Alla som arbetar inom Göteborg stad ska ha en hälsofrämjande arbetsmiljö med goda förutsättningar att göra ett bra jobb.

Miljöpartiet vill:

• Lönerna ska göras mer jämställda och lägstalönerna ska höjas.
  • Kompetensutveckling inom tillitsbaserat ledarskap.
  • Höja summan för cykelförmånen och för friskvårdsbidraget.
  • Testa olika former av arbetstidsinnovationer som till exempel friskvård på arbetstid.
  • Ett kollektivavtal mot sexuella trakasserier ska tecknas.
  • Inför grön rehab för stadens personal.

Göteborgs Stad ska vara en inkluderande, hälsofrämjande och utvecklande arbetsplats. Det systematiska arbetsmiljöarbetet är viktigt för att främja hälsa och förebygga ohälsa. Göteborg stad ska erbjuda sina medarbetare heltid men samtidigt vara öppna för möjligheten att arbeta deltid för de som vill det. Ett flexibelt arbetsliv är en förutsättning för att locka och behålla personal.

Alla ska känna sig trygga och uppskattade på sin arbetsplats. Vi vill att kompetensen hos varje medarbetare ska tas tillvara. Medarbetarna ska vara delaktig och ha inflytande både över sin egen arbetssituation och över verksamheten där de arbetar.Tillitsbaserat ledarskap ska genomsyra hela organisationen. För att det ska fungera behöver de organisatoriska förutsättningarna för chefer förbättras. Alla chefer ska ha ett rimligt antal medarbetare så att de kan se varje person.

Vi vill starta upp grön rehab och kunna erbjuda detta till de medarbetare inom staden som har behov av det.

Läs mer: Tystnadskultur

Nyheter på Personal