Förskola

Förskolan ska förbereda barnen såväl för skolan som för livet och samhället i stort. Vi vill satsa på förskolan som med god pedagogik, omsorg och lek ska ge barnen en bra start i livet.

Miljöpartiet vill

• Att förskolan ska ha fler och utbildade förskollärare och elevassistenter- förskolor ska upplevas som attraktiva arbetsplatser.
  • Förskolans barngrupper och antalet barn per vuxen ska minska.
  • Satsa på mer språkstöd i förskolan och öka det läsfrämjande arbetet.
  • Att alla förskolor ska ha ett aktivt jämställdhetsarbete. Stärka de våldsförebyggande arbetet och öka insatserna för att pojkar ska kunna utvecklas bortom traditionella mansnormer.

Våra barn är vår framtid. Förskolan ska främja alla barns nyfikenhet och ge alla barn möjlighet att nå sin fulla potential. Barnen ska må bra och lärsituationen ska vara rimlig. Vi tror att det krävs fler riktade åtgärder och ökade resurser till förskolan. Genom att öka resurserna till förskolan kan barngruppernas storlek minska, personaltätheten öka och förskolans kompensatoriska roll stärkas.

Vi tror att det behöver finnas fler förskolelärare och elevassistenter i förskolan. Det behöver finnas mer tid för föräldrasamtal och fler redskap för pedagoger så att de kan möta varje barn utifrån deras individuella behov. För att det ska bli möjligt måste våra förskolor bli attraktiva arbetsplatser.

Vi satsar på mer språkstöd i förskolan och att öka det läsfrämjande arbetet. Goda pedagogiska inom- och utomhusmiljöer är också prioriterat för oss eftersom det är mycket viktigt för barnens möjligheten att lära och utvecklas.

Förskolan kan spela en stor roll i arbetet mot kriminalitet. Forskning visar att tidiga insatser är mycket viktigt. Vi vill skapa förutsättningar för att använda stadens samlade muskler för att kunna möta de utmaningar som finns. Därför vill vi satsa mer på förskola, särskilt i de områdena där behovet av stöd är som störst. Vi vill också att alla förskolor ska ha ett aktivt jämställdhetsarbete, stärka det våldsförebyggande arbetet och öka insatserna för att barn ska kunna utvecklas bortom traditionella könsnormer. Att satsa på framtida generationer är den bästa investeringen vi kan göra.

Läs mer: Vår nationella politik för att stärka förskolan

Läs mer: Skola

Nyheter på Barn och förskola