Elektrifiering

För att klara klimatomställningen behöver fordon, arbetsmaskiner och industriprocesser elektrifieras. Men för att inte påverka klimatet negativt krävs att elen kommer från förnybara källor.

Miljöpartiet vill:

• Elektirifiera fordonsflottan
  • Elektifiera arbetmaskiner
  • Bygga upp en god laddinfrasturktur i Göteborg och övriga landet.
  • Installera fler solceller
  • Utveckla återbruk och återvinning av batterier

För att elektrifieringen ska var hållbar behöver energin komma från förnybara energikällor och de batterier som används vara tillverkade på ett hållbart sätt.

Genom att elektrifiera minskar vi både utsläpp av koldioxid, luftföroreningar och buller i staden. Göteborg har tagit fram en elektrifieringsplan för att elektrifiera och bygga ut laddinfrastruktur på ett smart sätt. Mycket händer men vi i Miljöpartiet ser att takten behöver öka. Här krävs samarbete med näringsliv, forskning och civilsamhället. Tack vare Miljöpartiets initiativ “Klimatklivet” på riksnivå har Göteborg kunnat bygga fler laddstolpar och påbörja elektrifiering av Göteborgs hamn. Vi vill fortsätta att utveckla hamnens arbete med att erbjuda landel för fartyg i hamn så att fartygen kan stänga av motorerna vid kaj. Det är bra både för miljö och för de som jobbar i hamnen.

Läs mer: Trafik

Läs mer: Energi

Nyheter på ämnesordet

Region Stockholm, 28 mars 2024

20 000 extra vårdbesök till BUP

Örebro län, 28 mars 2024

Pia Frohman (MP): Tillsammans stärker vi vår demokrati!

Region Stockholm, 21 mars 2024

Succé för nya lovkortet – över en halv miljon resor under första lovet