Tid att leva

Lyssna

Vi arbetar för ett Sverige där vi får ihop våra livspussel, hinner njuta i vardagen och möta varandra. Verkligt välstånd kan inte räknas i ständigt ökad konsumtion.

Miljöpartiet vill

• sänka normalarbetstiden,
  • göra det lättare att påverka sin arbetstid och sina arbetsvillkor,
  • ge möjlighet att vara ledig från jobbet för utvecklingstid med ersättning.

Sänk normalarbetstiden

Det ska finnas bra möjligheter till balans mellan arbete och allt annat som är viktigt i livet. Vi vill genomföra reformer som stegvis sänker normalarbetstiden.

Sänk arbetstiden för äldre

Vi vill att äldre som jobbar inom välfärden ska kunna gå ner i arbetstid sista åren före pension, med bibehållen lön och utan att det drabbar pensionen.

Ta makt över arbetstiden

Arbetstiden ska flexibel för livets olika faser och människors olika behov. Rätt till deltid ska vara lika självklart som rätt till heltid. Vi vill göra det lättare att påverka din arbetstid, genom att införa arbetstidsbanker för fler.

Införa utvecklingstid

Vi införa en möjlighet att ta ledigt från jobbet för utvecklingstid, i upp till ett år. Med betald ersättning motsvarande A-kassan. Då kan du ta chansen att fortbilda dig - eller välja en ny väg i livet genom att plugga eller att starta eget. Samtidigt ges nya människor möjlighet att komma in på arbetsmarknaden när du är ledig.

Prata tid att leva

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.