Ett rikt kulturliv för alla

Lyssna

Kulturen är en förutsättning för en långsiktigt hållbart växande storstad som Stockholm. Stockholms kulturliv ska spegla samhället vi lever i och vara drivande i den förändring som samhället ständigt genomgår.

Miljöpartiet vill

• bygga fler kulturhus i förorterna
  • ha längre öppettider på biblioteken
  • satsa på kulturhuset och stadens museer
  • bredda utbudet och sänka avgifterna i Kulturskolan

”Kreativitet och kultur är en omistlig del av demokratin som hjälper till att utveckla oss. Kulturen minskar rädslan, fördomar och främlingskap mellan människor.”

Kulturlivet ska blomstra

Kulturlivet i Stockholm ska blomstra utifrån de unika möjligheter som finns i en stor stad. Kultur är på samma gång utmanande, ifrågasättande och enande. Den främjar utbyte av idéer och får människor att växa. Goda förutsättningar för den fria kulturen är en fråga om yttrandefrihet, demokrati och mångfald. Musik, teater, film, konst, festivaler och andra kulturyttringar är en viktig del i stadens utveckling.

Ett mer tillgängligt kulturliv

Vi vill göra kulturlivet mer tillgängligt med mer konst i det offentliga rummet, graffitiväggar, längre öppettider på biblioteken, Kulturhuset och satsning på våra muséer. Genom att skapa fler träffpunkter, exempelvis kulturhus i förorterna, ges stockholmarna möjligheter att delta i kultur- och föreningslivet i sin närmiljö. Vi vill inrätta ett kommunalt ”repotell” där replokaler kan bokas per timme.

Satsa på Kulturskolan

Barn och unga ska ha möjlighet att vara både kulturskapare och uppleva professionell kultur oavsett familjens ekonomiska ställning. Kulturskolans uppsökande prova-påverksamhet ska återupptas och förstärkas för att nå nya grupper av barn och unga. Avgifterna ska sänkas och ämnesutbudet ska utökas så att aktiviteterna blir tillgängliga för fler. Kulturskolan ska samverka med stadens fritidsverksamhet.