Ännu fler ska ha ett jobb att gå till

Lyssna

Vi vill ge människor mer makt över sin tid och framtid. Arbetsmarknaden ska vara jämställd och de som idag, av olika anledningar, inte har ett jobb ska få nya vägar in i arbete.

Gröna jobb. Isabella Lövin hos Nudie Jeans som satsar på lagning och återanvändning.

Miljöpartiet vill

• införa utvecklingstid för livslångt lärande,
  • att de som idag står långt från arbetsmarknaden får komma in i jobb,
  • att människor ska få mer makt över sin tid,
  • ha jämställda löner och karriärmöjligheter, och
  • lagstifta om könskvotering i bolagsstyrelser.

Utvecklingstid – för att lära hela livet

Miljöpartiet vill införa utvecklingstid. Det ger människor möjlighet att kompetensutveckla genom att utbilda sig, prova ett nytt jobb eller starta ett företag. Det kan göras på både heltid och deltid.

Flera sektorer har idag brist på arbetskraft och lediga jobb kan inte tillsättas. När fler får utvecklas kan Sverige ligga i framkant för en hållbar utveckling. Med utvecklingstid kan den som har en ohållbar arbetssituation också få en väg till något nytt innan det går så långt som exempelvis sjukskrivning.

Fler vägar till jobb

Det ska finnas fler vägar till jobb för de som står långt ifrån arbetsmarknaden. Vi vill göra det enklare för kommuner och andra att upphandla av arbetsintegrerade sociala företag, som ger en väg till arbete för människor som av olika anledningar har svårt att få jobb. Vi vill också göra det enklare för myndigheter att samarbeta med dessa företag.

Vi vill fortsätta utlokalisera statliga arbetsplatser så att det blir enklare att hitta jobb i hela landet.

Fler nyanlända ungdomar i arbete

Allt fler ungdomar får jobb idag, vi vill att det även ska gälla nyanlända. Vi vill införa ett etableringsår där nyanlända och andra får etablera sig på arbetsmarknaden samtidigt som någon annan får möjlighet att vidareutbilda sig eller starta företag.

Mer makt över sin tid

Bättre balans behövs mellan arbete och fritid! Den som vill ska kunna välja kortare arbetstid i stället för högre lön. Vi vill att äldre inom välfärden ska kunna gå ner i arbetstid – men ändå behålla full lön, så att det inte drabbar deras pension.

Miljöpartiet står bakom allas rätt till heltid, samtidigt som vi anser att det ska vara en möjlighet att arbeta deltid för de som behöver öka flexibiliteten i livet. Vi vill stegvis sänka normalarbetstiden.

Tryggare arbetsmarknad

Alla förtjänar trygghet på jobbet. Vi vill motverka missbruket av visstidsanställningar, timanställningar och sms-anställningar och öka anställdas makt över sitt schema: bland annat genom att avskaffa ofrivilliga delade arbetspass. Vi ska fortsätta säkra resurserna till Arbetsmiljöverket för tillsynsarbete.

Fler gröna jobb

Svenskt näringsliv ska vara långsiktigt hållbart. Vi vill satsa på kompetensutveckling och miljösmart teknik, fasat ut miljöskadliga subventioner samt ge morot till de som vill vara med i omställningen.

Enklare företagande

Sverige behöver moderna och innovativa företag som skapar jobb i hela landet. För den som funderar på att ta steget och förverkliga sina idéer om ett företag ska det kännas tryggt och enkelt. Vi vill fortsätta förbättra småföretagens villkor och ge fler företag förutsättningar att utvecklas och anställa fler.

Jämställd arbetsmarknad

Kvinnor tjänar mindre än män. Vi vill att offentliga arbetsgivare går före och inför jämställda löner och rätt till heltid. Vi vill lagstifta om kvotering av kvinnor till styrelser i börsbolag och statliga bolag, så att inte mediokra män väljs framför mer kompetenta kvinnor.

Vi vill öka antalet platser på yrkesutbildningen på komvux och folkhögskola, med särskilt fokus på nyanlända kvinnor.

MP regerar

I regering jobbar vi för en trygg, jämställd och hållbar arbetsmarknad i hela landet. Vi har:

• Tillsatt en utredning för att ta fram förslag för ett mer hållbart arbetsliv med minskad risk för ohälsa och arbetslöshet,
  • gjort det billigare för småföretag att anställa sin första medarbetare,
  • förlängt tiden för hur länge ett företag räknas vara i uppstartsfas – från 24 till 36 månader,
  • infört åtgärder för att minska kompetensbristen, förbättra matchningen och skapa fler vägar in för dem som i dag står långt ifrån arbetsmarknaden,
  • skapat nya möjligheter till omskolning, karriärväxling och bildning,
  • gett ett uppdrag till Medlingsinstitutet att göra insatser för att bryta den strukturella lönediskrimineringen som finns mot kvinnodominerade yrken,
  • förstärkt resurserna inom arbetsmiljöpolitiken med över 100 miljoner kronor per år
  • drivit igenom snabbspåren för företagare,
  • förbättrat villkoren för sjukpenning och sjuklöner, och
  • sänkt momsen på reparationer vilket främjar företagande och en cirkulär ekonomi.

Det har gett resultat:

• antalet människor som vill och kan jobba är det högsta sedan 1991,
  • sysselsättningen har ökat både i antal (250 000 fler sedan regeringen tillträdde) och i procent,
  • ungdomsarbetslösheten är den lägsta sedan 2003 och nästan hälften av de arbetslösa unga är heltidsstuderande arbetssökande.
  • Sommaren 2017 var rekordmånga personer i etablering (cirka 77 000) – trots det ökar andelen personer i studier eller arbete efter etablering.
  • Den tid det tar för nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden har minskat kraftigt under vår tid i regering (det mäts bara en gång om året, men tiden har snart halverats som samma trend fortsätter).

Engagera dig, bli medlem!

Gillar du vår politik och funderar på att göra något mer än att rösta grönt?

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.