Hedersvåld och förtryck

Alla har rätt att själva välja hur de vill leva sina liv och vem de vill leva sina liv med, utan att riskera hot och våld. Det är helt oacceptabelt att människor utsätts för hedersrelaterat våld och förtryck. Stadens verksamheter ska stå på de utsattas sida och skydda de som riskerar att utsättas för könsstympning, giftas bort eller i värsta fall hotas till livet.

Miljöpartiet vill:

• Stärka det våldsförebyggande arbetet för att stoppa hedersrelaterat våld och förtryck, mäns våld mot kvinnor, samt våld i nära relationer.
  • Stadens samarbete med civilsamhället ska utvecklas och förbättras.

De Göteborgare som lever under ständig kontroll såväl i hemmet som i skolan och på fritiden ska få makt över sina egna liv. För att upptäcka, bemöta och hjälpa personer som är utsatta för denna typ av våld eller hot, behövs ökad kompetens gällande dessa frågor i stadens verksamheter och god samverkan mellan bland annat skola och socialtjänst. Vi vill också att staden ska stärka sin samverkan med civilsamhället och andra aktörer som ger stöd till de som flytt från hedersförtryck och tvingats bryta med sin släkt och familj.

Nyheter på Hedersrelaterat våld och förtryck