Bibliotek

Biblioteken spelar en viktigt roll i många göteborgares liv. Vi vill att biblioteken ska vara en plats där all känner sig välkomna och en plats som inspirerar till läsning, möten och utbyte av åsikter och erfarenheter.

Miljöpartiet vill:

• Bevara och satsa på de bibliotek som finns.
  • Att bibliotek ska ha generösa öppettider.
  • Att bibliotek ska kunna inrymma medborgarkontor i delar av staden där det saknas.

Bibliotekets roll i kunskapssamhället är oerhört viktig. I böckernas värld kan man hitta spänning och äventyr, men biblioteken spelar även en ovärderlig roll som mötesplats, studieplats och för det livslånga lärandet. Biblioteken är en viktig del i människors lärande och utveckling och är en naturlig mötesplats för kommunens invånare. Vi vill därför att biblioteken ska ha generösa öppettider för att säkerställa att biblioteken är tillgängliga när människor behöver dem och har möjlighet att besöka dem. Biblioteken har också en viktig roll som mötesplats och arena för flera olika kulturuttryck. Vi tycker därför att det är lämpligt att biblioteken ska kunna inrymma medborgarkontor i de delar av staden där det saknas.

Läs mer: Kultur

Nyheter på Bibliotek