Ombildningar av hyresrätter

De senaste åren har många partier i Göteborg drivit på för att fler hyresrätter i allmännyttan ska ombildas till bostadsrätter i alla delar av staden. Detta är vi motståndare till.

Miljöpartiet vill:

• Öka antalet hyresrätter inom allmännyttan.
  • Stoppa de ideologiskt motiverade massombildningarna.
  • Tillåt vissa småskaliga ombildningar i utsatta områden där det kan bidra till en bättre blandning av boendeformer och att människor kan bo kvar i stadsdelen.

Vi är motståndare till att ombilda hyresrätter i de stadsdelar som inte tillhör de socialt utsatta områdena. I många utsatta områden finns det i princip bara hyresrätter i dessa områden vill vi i första hand bygga nya bostadsrätter och småhus. För att människor ska kunna bo kvar i det området de bor i och därmed få en mer blandad befolkning så vill vi också tillåta vissa ombildningar. Ombildningarna ska vara småskaliga och det ska finnas ett stort stöd bland de boende i fastigheten. De som inte vill eller kan köpa loss sin lägenhet ska få bo kvar i en hyresrätt. Nya hyresrätter ska byggas i minst samma takt som ombildningarna sker för att inte minska det totala antalet hyresrätter.

Läs mer: Vår nationella bostadspolitik

Läs mer: Bostäder och hemlöshet