Vuxenutbildning

Vi tror att det livslånga lärandet kommer bli allt viktigare i framtiden samhälle. Vuxenutbildningen är viktigt för att stödja det livslånga lärandet och ska bedrivas med fokus på att utjämna livschanser.

Miljöpartiet vill:

• Att studier inom vuxenutbildning ska innehålla tillräcklig undervisningstid för att stärka alla studenters chanser att lyckas med studierna.
  • Stärka möjligheten att komplettera sin utbildning på Komvux.
  • Ta fram utbildningar anpassade efter de behov som näringslivet har för att kunna ställa om till hållbara affärsmodeller och cirkulär ekonomi.

Vuxenutbildning ger människor möjlighet att fortsätta utveckla sina förmågor genom hela livet och skapar möjligheter att möta arbetsmarknadens skiftande behov utifrån människors individuella förutsättningar.

En avgörande faktor för att minska klyftorna och utrota fattigdom är att fler invånare ges bättre förutsättningar för arbete och en meningsfull sysselsättning. Det är därför viktigt att det finns bra möjligheter att få anställning, praktik, utbildning och att starta företag. Det är viktigt att utbudet av vuxenutbildning möter behoven hos göteborgare med liten eller ingen erfarenhet från arbetsmarknaden.

Vuxenutbildningen ska också bidra till att stärka kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden och i Göteborgs Stad. Det är därför viktigt att säkerställa det utbud av utbildningsplatser som behövs för att minska bristen på yrkesutbildad arbetskraft.

Läs mer: SFI

Nyheter på Vuxenutbildning