Fler ska kunna plugga vidare

Lyssna

Studenter investerar tid och pengar i sin och Sveriges framtid. Vi tycker att de förtjänar hög kvalitet på utbildningen och goda sociala villkor. Det är avgörande för hela samhällets förmåga att hantera framtidens utmaningar och möjligheter.

Fler människor borde få rätt att förverkliga sina drömmars yrkesval.

Miljöpartiet vill

• att studenterna får fler lärarledda timmar och mer praktik,
  • att studenter ska få mer i plånboken,
  • att studenter ska omfattas av a-kassan och sjukförsäkringen på samma villkor som de som arbetar,
  • göra det lättare att plugga på universitet eller högskola, oberoende av plats i landet eller var man kommer ifrån.

Mer tid med lärarna

Miljöpartiet vill se fler lärarledda timmar och mer praktik vid studier på universitetet. Idag får många studenter, särskilt inom humaniora, alldeles för få lärarledda timmar.

Vi vill att det ska vara lätt för studenten att  jämföra utbildningarnas innehåll och kvalitet. Exempelvis genom att högskolor och universitet redovisar hur många lärarledda timmar och vilka eximinationstyper ett program eller kurs har.

Bättre ekonomi för studenter

Som student ska man oavsett bakgrund kunna klara sig ekonomiskt när man väljer att plugga vidare. I regering har vi höjt studiebidraget med 300 kronor och sett till att studenter med särskilda skäl får sjukskriva sig på deltid. Vi vill jobba vidare för att alla studenter ska omfattas av a-kassa och sjukförsäkring på samma villkor som de som jobbar.

Fler ska få chans till högre utbildning

Man ska kunna plugga vidare oavsett var man kommer ifrån – både i samhället och världen. Vi vill göra högskolor och universitet mer öppna för alla, även för den som läser på distans. Vi vill avskaffa studieavgifterna för utomeuropeiska studenter.

Fördjupning i ämnet Högre utbildning och forskning

Prata Högre utbildning och forskning

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.

Andra ämnen som relaterar till Högre utbildning och forskning