Jämställdhet ska gälla även för pensionärer

Lyssna

Den dag man slutar arbeta ska man ha en pension som går att leva på. Systemet ska vara långsiktigt hållbart och vi ska ha jämställda pensioner.

Vi vill att alla ska ha råd med det liv man vill leva, även efter pensionen.

Miljöpartiet vill

• att pensionerna ska bli mer jämställda,
  • höja garantipensionen,
  • investera pensionspengarna så att de bidrar till hållbar utveckling, och
  • ta bort skillnaden i hur pension och arbetsinkomst beskattas.

”Våra pensionspengar ska placeras socialt och miljömässigt hållbart!”

Jämställda pensioner

Män och kvinnors pensioner skiljer sig åt, det är till stor del kvinnor som har de lägsta pensionerna. Vi vägrar stå vid sidlinjen och se ytterligare en generation kvinnor bli fattigpensionärer trots att de arbetat ett helt liv. Vi har kämpat hårt för ekonomisk jämställdhet för pensionärer. I grunden handlar det också om att skapa en jämställd arbetsmarknad.

Bättre ekonomi för pensionärer

Alla ska kunna leva på sin pension. Vi vill höja garantipensionen så att de som har det tuffast får mer pengar i plånboken. Vi vill också ta bort den orättvisa skillnaden för hur pensioner och arbete beskattas som uppstod med Alliansens jobbskatteavdrag. Hittills har vi sänkt skatten för pensionärer i två steg och vårt mål är att det ska vara rättvisa villkor år 2020.

Hållbara pensioner

Långsiktig ekonomisk hållbarhet i pensionssystemet är viktigt. Att göra det bättre för dagens pensionärer får inte innebära att vi bygger upp en skuld till kommande generationer.

Miljöpartiet har drivit på för att våra pensionspengar ska placeras på ett sätt som bidrar till en hållbar utveckling. Vi vill fortsätta att skärpa reglerna genom att ställa hållbarhetskrav i pensionssystemet och se till att AP-fonderna följer Parisavtalet.

Fördjupning i ämnet Pensioner

Prata Pensioner

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.