Djurens välfärd måste tas på allvar

Sverige har en bra djurskyddslag – problemet är att den inte får genomslag i praktiken. Allt för många djur utsätts för lidande. Miljöpartiet kräver ett verkligt djurskydd och stopp för onödiga djurförsök.

Miljöpartiet vill att alla djur ska ha det bra och ha rätt till sitt naturliga beteende.

Miljöpartiet vill

• att djurskyddslagens krav på rätt till naturligt beteende måste följas i praktiken,
  • att plågsamma djurförsök försvinner och att pälsdjursindustrin avskaffas,
  • skydda hotade arter mot utrotning i Sverige,

Stärk djurskyddet

För att motverka djurplågeriet kräver Miljöpartiet att djurskyddslagen används i praktiken, att djurens rätt till naturligt beteende skärps, att djurskyddskontrollerna fördubblas samt att en ombudsman för djurens rättigheter införs i Sverige. Djurhållning som inte lever upp till djurskyddslagens krav, exempelvis minkfarmer, ska läggas ned.

Stoppa plågsamma djurförsök

Plågsamma djurförsök ska successivt tas bort och ersättas av djurfria metoder. Ökad forskning kring alternativ till djurförsök kan göra Sverige ledande på området. Miljöpartiet driver på för en höjd djurskyddsstandard inom EU samt att FN ska uppmärksamma behovet av djurskydd.

Skydda arterna

Djur ska skyddas mot utrotning, oavsett om det är vargen i Sverige, noshörningarna i Afrika eller tigrarna i Asien. Jakt ska bedrivas hänsynsfullt, reglerat och långsiktigt. Sveriges ska hysa livskraftiga stammar av varg, lo, björn och järv.

Fördjupning i ämnet Djur

Prata Djur

Miljöpartiet nära dig

Vi finns i hela landet. För att läsa om vår lokala politik kan du välja kommun här.